Thebe verdubbelt gebruik bewezen effectieve techniek

Innovatie thuiszorg
Gastauteur
Gastauteur
17 juli 2024
4 min

Voor duurzaam capaciteitsmanagement is technologische innovatie absolute noodzaak. Er is immers steeds minder personeel beschikbaar terwijl de zorgvraag alleen maar stijgt. Gelukkig zijn er volop hulpmiddelen om arbeidsinzet te besparen. Het valt vaak niet mee om die echt grootschalig te gebruiken. Lees hoe Zorgorganisatie Thebe het voor elkaar kreeg.

Door Martin Mauritz, P5COM

Thebe werkt al een tijdje samen met P5COM aan een groot project: Het Roer Om. Daarmee wil de organisatie ervoor zorgen dat ze ook op langere termijn de best mogelijke zorg kan bieden aan al haar cliënten. Regiomanager Marcel Brekelmans: “We bieden thuiszorg aan zo’n 8.000 cliënten. Als je bij 10 procent van die mensen iedere week tien minuten kunt besparen door gebruik te maken van techniek, heb je meer dan twee full time zorgprofessionals vrijgespeeld. Die kunnen zich dan weer richten op complexere zorgvragen.”

Drempels

Thebe had de techniek en de ambitie om dit te doen, maar echt opschalen lukte maar beperkt. Nicole Meijer, managing consultant bij P5COM: “We hebben binnen Het Roer Om veel gesprekken gevoerd met wijkverpleegkundigen en hun teamleden. Daaruit bleek dat mensen wel technologie wíllen inzetten voor hun cliënten, maar het vaak toch niet doen. Omdat ze niet weten wat er mogelijk is. Of omdat ze het lastig vinden dit met hun cliënten te bespreken, of omdat het aanvragen van hulpmiddelen te ingewikkeld is. Allemaal drempels die op zichzelf niet onoverkomelijk zijn, maar die er samen wel voor zorgen dat mensen vaak blijven doen wat ze al deden.”

Expertgroep

In de zomer van 2023 zetten Thebe en P5COM daarom een pilot op. Meijer: “We wilden alle kennis over bewezen innovaties bij elkaar brengen en makkelijk toegankelijk maken. En bovendien wilden we mensen op alle mogelijke manieren helpen om daar gebruik van te maken. Dat werd een taak voor de Expertgroep. Daarin zitten zorgmedewerkers die bepaalde technologieën al wél omarmden. Vaak omdat ze van zichzelf meer affiniteit hadden met technologie, of omdat ze de noodzaak ervan inzagen.”

Succesverhalen en pijnpunten

Verpleegkundige Uriël Tolenaars is één van hen. Hij is in zijn expertrol hét aanspreekpunt voor alle medewerkers in zijn regio. En hij gaat ook proactief bij teams langs: “We delen succesverhalen en we horen graag waar de pijnpunten zitten. We bespreken iedere cliënt en kijken waar mogelijkheden liggen om hen te helpen met techniek. We richten ons daarbij op bewezen technologieën. Medicijndispensers, druppelbrillen, Tessa de zorgrobot en verschillende middelen waarmee cliënten zelf hun steunkousen aan kunnen trekken.”

Autonomie zorgprofessional

De autonomie van de zorgprofessional leidend laten zijn, is volgens manager Brekelmans essentieel. “Qua tijdswinst is het verhaal simpel. Het maakt nogal uit of een verpleegkundige iedere dag langs komt om medicatie te verstrekken, of één dag per week de dispenser aanvult. Tegelijkertijd geldt: iedere cliënt is anders. Kan een cliënt met de dispenser omgaan, is het vertrouwd om niet elke dag een kijkje te nemen? Daarom kun je dit soort technieken niet van bovenaf verplicht stellen. Je kunt alleen je mensen helpen er gebruik van te maken waar het meerwaarde heeft voor hun cliënten.”

Weerstand wegnemen

Dat zijn precies de dingen waar het volgens Meijer om gaat. “De crux is wat mij betreft altijd om weerstand weg te nemen. Iedere innovatie is een verandering en daar heeft niet iedereen zin in. Ik geloof echt dat het opschalen van innovaties alleen lukt als je mensen helpt in te zien wat het op kan leveren. En vooral: als je het makkelijk maakt.:”

Tolenaars: “Dat kan op veel manieren en het is altijd óók maatwerk. De ene collega vindt het lastig om over techniek te praten met cliënten of familie, de ander heeft altijd ruzie met de knopjes in een systeem. Als Expertgroep praten we daarom met iedereen, niet alleen met de wijkverpleegkundigen.”

Organisatiebreed beleid

En dat werkt. De pilot bleek eind vorig jaar een groot succes. Brekelmans: “We zagen dat de doelmatigheid toenam, terwijl de cliënttevredenheid niet afnam. Dus hebben we de pilot meteen omgezet in organisatie-breed beleid. En daar zien we dezelfde resultaten. We hebben nu 40 procent minder cliënten in zorg om de ogen te druppelen. En het percentage cliënten dat gebruik maakt van een medicijndispenser of zorgrobot, is verdubbeld: van 5 procent naar 10.”

Oplossingen regelen

Brekelmans vindt het geweldig dat teams nu één plek in de organisatie hebben waar ze met vragen én praktische moeilijkheden terecht kunnen. “We kunnen de juiste mensen nu op de juiste plek bij elkaar hebben. En daarnaast hebben we in de hele organisatie afspraken gemaakt over de inzet van techniek. We meten het, we sturen erop, we houden elkaar scherp. En belangrijker nog: het is een serieus onderdeel van onze visie geworden. We kijken eerst wat mensen zelf kunnen, dan waar het netwerk kan helpen, vervolgens wat we met techniek op kunnen lossen.  Dan kijken we pas waar onze professionals nodig zijn. Het is tenslotte niet onze taak om zelf de oplossing te zijn voor iedere zorgvraag, maar om oplossingen te regelen.”

Bron: P5COM

 

Gerelateerde artikelen