Pieter Smakman, Manometric: ‘We zijn pas net begonnen’

Manometric
Kim Sterenborg
24 juli 2024
4 min

Manometric is gespecialiseerd in op maat gemaakte handbraces en vingersplints via geavanceerde 3D-technologie. Het bedrijf blijft innoveren en groeien. Medeoprichter Pieter Smakman zoomt in op de reis van de ‘eeuwige startup’: hoe ze AI omarmen, investeren in leiderschap en uitbreiden naar internationale markten. 

Pieter Smakman deelde drie jaar geleden zijn ondernemerslessen op Dutch Health Hub. Toen kwam hij net uit het incubatorprogramma van YES! Delft rollen. Nederland moest nog veroverd worden en er waren voorzichtige buitenlandplannen. Wat is daar van terechtgekomen?

Eeuwige startup
Manometric maakt met behulp van 3D-technologie op maat gemaakte handbraces en vingersplits. In een honderdste van een seconde maken ze een 3D-scan van een hand: snel én effectief. Founders Pieter Smakman en Robin Jones wisten van de handscanner die ooit begon als afstudeerproject een langlopend avontuur te maken. 

In 2021 groeide het bedrijf uit tot twintig medewerkers; anno 2024 staat de teller op vijftig. Manometric werkt inmiddels op meer dan vijftig locaties in Nederland; ziekenhuizen, revalidatiecentra en privéklinieken.

De orthesen van Manometric worden in Nederland inmiddels (met verwijzing van een medisch specialist) vergoed vanuit de basisverzekering. Toch noemt Smakman Manometric nog steeds een startup: “Ik wil iedereen het gevoel geven dat we maar net begonnen zijn.” 

Omgeslagen AI-scepticisme
Stiekem timmeren ze dus al even aan de weg, maar innoveren doet Manometric nog steeds. AI wordt uiteraard ook omarmd, hoewel Smakman er eerst vrij sceptisch over was. Eerst zien, dan geloven.

“We hadden een afstudeerder die met machine learning de locatie van gewrichten in de hand wilde bepalen. Ik dacht dat het ‘m niet zou lukken, want het CMC-1 gewricht bepalen is al enorm moeilijk voor een ervaren orthopedisch technoloog en die kan ook de hand voelen. Die jongen bouwde in een kleine maand een model dat bijna even goed was als onze lead orthopedisch technoloog met twintig jaar ervaring. Dat opende echt mijn ogen.” 

De AI-technologie ondersteunt de modelleurs nu bij hun werk. Smakman verwacht dat over een paar jaar AI leidend is. Daar maakt hij zich geen zorgen over: “Als je in de geschiedenis kijkt, zie je dat bij grote efficiëntieslagen de productiviteit van mensen enorm stijgt. Dat je nog meer kan doen met z’n allen.” Het productaanbod uitbreiden naar voeten en enkels of analysetoepassingen voor handtherapeuten bijvoorbeeld. De nieuwe ideeën komen wel, maar het is moeilijker om iedereen gefocust te houden, vindt Smakman.

Investeren in leadership
“Mijn rol en die van Robin wordt abstracter. We houden nog steeds nauw contact met de eindgebruikers en artsen, maar het leiden van projecten en uitvoerende teams is natuurlijk niet schaalbaar. Dus we moeten nu veel meer denken over organisatiestructuren, operational excellence en dus ook leiderschap dat dat kan orkestreren.”

De afgelopen 1,5 jaar heeft Smakman daarom geïnvesteerd in het bouwen van een sterk leadership team, zodat de organisatie verder kan groeien. Er zijn verschillende van deze  teams in het leven geroepen met een eigen focus, bijvoorbeeld op het product of juist op mensen en groei. Hij en compagnon Jones geven mensen zo veel mogelijk vrijheid en verantwoordelijkheid om autonoom beslissingen te kunnen maken.

“Founder zijn is een soort spoedcursus in alles. Van legal en finance tot het aansturen van mensen en persoonlijke groei. Een startup kan niet sneller groeien dan jijzelf.” Hij geeft toe soms dingen te hebben laten versloffen of veel tijd te hebben verspild aan dingen uitdenken in plaats van uitproberen. Terugkijkend concludeert hij dat leiderschap de grootste bottleneck is voor Manometric. Als hij nu nog een keer Manometric zou starten, zou het avontuur misschien hetzelfde zijn, maar wel sneller. 

Bui­ten­land­se avonturen
Een voorbeeld: Smakman vindt dat hij eerder stappen richting het buitenland had moeten zetten. Gewoon met de auto naar Duitsland en klinieken en artsen spreken om zich een beter beeld te vormen van de markt daar. 

Onlangs deed Smakman mee aan het Amerikaanse Cedars-Sinai Accelerator programma. Een week lang werd hij ondergedompeld in het Amerikaanse zorgsysteem. “Ik heb nog nooit zo veel geleerd in één week. Heel Amerikaans, maar inhoudelijk ook heel sterk.” 

Onder de indruk is hij ook van het ogenschijnlijk aangeboren pitchtalent van de Amerikanen. “Ik was erbij toen een topchirurg in Manhattan op zijn afdeling onze 3D-scanner demonstreerde. Hij deed me daar even een pitch. Korter, beter en meer to the point. Dat is toch fantastisch? Dat een arts beter kan pitchen dan de founder zelf?” Uiteraard heeft Smakman aantekeningen gemaakt. 

In Duitsland en Zwitserland krijgt Manometric nu steeds meer voet aan de grond. De ervaringen in Nederland helpen daarbij. “Zwitserse en Duitse handen zien er precies hetzelfde uit als Nederlandse handen. De artrose is precies hetzelfde en de oplossing dus ook. Alleen de dynamiek tussen artsen en therapeuten en het vergoedingssysteem zijn anders.” 

De kracht van herhalen en verhalen

Buitenlandse avonturen leveren mooie verhalen op, maar de verhalen waar het echt om draait, zijn die van Manometrics cliënten. De cliënt is nummer één. De belangrijkste metric is de cliënttevredenheidsscore en daar staat het hele team maandelijks bij stil. 

“Het is zo belangrijk om steeds weer te herhalen waarom we dingen doen, welke impact we willen maken. Een vrouw die voor het eerst in tien jaar weer kan skiën, een man die zijn grote passie mountainbiken eindelijk weer kan oppakken. Of de man die naar zijn vervolgafspraak een enorme cello meeneemt, omdat hij per se wil laten zien dat hij er weer op kan spelen.” Dat zijn de verhalen die echt tellen. En Smakman is van plan om er nog veel meer te verzamelen. Manometric is per slot van rekening pas net begonnen.

Gerelateerde artikelen