Mensen die coronavaccinatie weigeren, missen wellicht de juiste informatie. Ook kan een gebrek aan vertrouwen de weerstand tegen het coronavacccin veroorzaken. Vijf vragen voor zorgprofessionals om het gesprek mee aan te gaan.
Door Dorothea Wild, Planetree Duitsland
1. Is het OK als we praten over vaccineren?
Vergelijkbaar met een gesprek over het stoppen met roken, is het van belang om te peilen of de patiënt open staat voor een gesprek over de weerstand tegen het coronavaccin. Toestemming vragen bespaart u tijd en zorgt voor een wederzijds respect. Als de patiënt aangeeft niet in gesprek te willen gaan, dan heeft het geen zin om dit te forceren.
2. Ik zie dat u nog niet bent gevaccineerd, kunt u mij vertellen waarom dit het geval is?
Deze vraag helpt u te begrijpen welke barrières en drijfveren ten grondslag liggen aan de beslissing van uw patiënten.
3. Hoe denkt u over uw risico om covid-19 zelf te krijgen en ziet u geliefden die het risico lopen om het virus te krijgen?
Data laat zien dat het beschermen van anderen voor veel mensen een sterke motivatie is om zich te laten vaccineren.
4. Hoe denkt u over het vaccin?
Veel mensen baseren hun oordeel over het risico van een vaccinatie niet op rationele gronden. Zo kan verslechtering van de gezondheid door een vaccinatie (op basis van een eigen besluit) anders doen aanvoelen dan als dit gebeurt door de complicatie van een ziekte. Dat voelt als het lot. Om een standpunt te kunnen weerleggen, is het van belang om erachter te komen welke emoties en overtuigingen hieraan ten grondslag liggen. Mochten er concrete vragen zijn, dan kunt u die wellicht beantwoorden door met één druk op de knop informatie uit Vaccineer.nl door te sturen naar de patiënt.
5. Vindt u het goed als ik mijn mening over vaccinatie met u deel?
Onderschat de kracht van uw eigen boodschap niet. Als u helder heeft waarop de mening van uw cliënt/patiënt is gebaseerd, zijn zij wellicht bereid om ook naar u te luisteren. Hierbij is het ook van belang dat u vertelt dat deze beslissing deels is genomen doordat u heeft gezien welke effecten het virus op cliënten/patiënten kan hebben en dat u zich zorgen maakt over de cliënt/patiënt als hij of zij zich niet laat vaccineren. U kunt er ook voor kiezen om te vertellen dat u en uw familie gevaccineerd zijn.
Vervolg van gesprek
Wat als bovenstaande geen effect heeft en de cliënt/patiënt zich nog steeds niet wil laten vaccineren? Laat de cliënt/patiënt weten dat u zijn of haar keuze respecteert, maar niet achter de keuze kunt staan. Daarbij laat u de deur open voor een vervolg van het gesprek op een later moment.
U zou kunnen zeggen “Dank voor het gesprek. Ik heb naar u geluisterd en u heeft naar mij geluisterd. Mijn beste advies op basis van wat ik van u en uw gezondheidssituatie weet, is dat u zich laat vaccineren. Ik respecteer dat we het hier op dit moment niet over eens zijn, maar ik hoop dat we het gesprek op een later moment kunnen voortzetten.”
Lees ook:
- Coronavaccinatie: acceptatie bevorderen op mensgerichte manier
- Weerstand tegen coronavaccin: buitenlandse oplossingen