Thuisleefgroep helpt ouderen langer zelfstandig thuis wonen

Thuisleefgroep
Afke Teunen
18 maart 2025
4 min

Genoeg hulpmiddelen helpen ouderen en om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Maar hoe vind je de juiste hulpmiddelen? En hoe weet je of ze worden vergoed? Thuisleefgroep biedt antwoorden en oplossingen.

“Wij brengen vraag en aanbod van zorghulpmiddelen bij elkaar en ondersteunen dat proces”, zegt Ilse Schoormans, ceo van Thuisleefgroep. De informatievoorziening was voorheen erg versnipperd. Thuiswonenden, mantelzorgers, maar ook professionals, waren daarom minder goed op de hoogte van het aanbod van (digitale) hulpmiddelen. Dankzij de software-oplossingen van Thuisleefgroep zijn hulpmiddelen wel goed te vinden en makkelijk te regelen.

Oma’s gebroken heup

Het idee ontstond zo’n tien jaar geleden toen Schoormans en haar familie zelf mantelzorgers werden. Oma kreeg een heupoperatie en opa zou daarna de zorg op zich nemen. Dat was althans het plan. Maar opa kreeg onverwachts een hartaanval en werd opgenomen. Schoormans: “Dan denk je: we hebben alles geregeld. Maar ineens is de situatie anders.” Oma had thuis een speciaal bed nodig en een alarmsysteem. Opa was er niet om boodschappen te doen, dus dat moest geregeld worden. En er moest een sleutelkastje komen, zodat de fysio of huisarts zichzelf konden binnenlaten als de familie aan het werk was.

Schoormans, verpleegkundige en toegepast gerontoloog, zou het wel even regelen. Althans dat dacht ze. Maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Want wie kan wat leveren, wat kost dat en wordt het dan ook vergoed? “Ik zag door de bomen het bos niet meer. Er is veel aanbod en veel vraag, maar ze vinden elkaar niet.”

Gouden Gids

Ze besloot alle informatie over (digitale) hulpmiddelen voor ouderen, chronisch zieken en mensen die net zijn geopereerd op een rij te zetten en begon met een catalogus, een soort Gouden Gids, de Thuisleefgids. De verschillende oplossingen waren hiermee makkelijker te vinden. Maar dat duurde niet lang. Want het aanbod bleef groeien, er kwam steeds meer informatie bij en de gids werd steeds groter. “Het was al snel niet meer te doen”, zegt Schoormans. “Het was logischer om er een digitale gids van te maken.” In 2018 ging dit platform live.

In eerste instantie was het online platform bedoeld om professionals te helpen: poh’ers, fysio en ergotherapeuten, Wmo-consulenten en mantelzorgmakelaars bijvoorbeeld. Zij krijgen veel vragen, maar ook voor hen was de overvloed aan hulpmiddelen en informatie nauwelijks te overzien. Nu, enkele jaren later, richt Thuisleefgroep zich met name op thuiswonenden en hun mantelzorgers. “Als zij meer zelf kunnen regelen, vermindert dit de druk op gemeenten, zorgorganisaties en welzijnsorganisaties.”

Mindshift bij professionals

Om tot de juiste keuzes van hulpmiddelen te komen, is er de Thuisleefwijzer. Dit brengt  eerst de situatie in kaart aan de hand van vragen. Wat speelt er en hoe vaak komt het voor? Vervolgens worden er automatisch suggesties gedaan.

Misschien merkt een mantelzorger bijvoorbeeld dat medicijnen te vaak worden vergeten. Het advies kan zijn om een medicijndispenser te gebruiken. In veel gevallen worden er ook verschillende opties geboden en zijn er reviews. Dit maakt het allemaal makkelijker om producten te vergelijken en de beste oplossing te kiezen.

Ondanks het gebruiksgemak van het platform, helpen professionals hier nog vaak bij of nemen ze het over. Schoormans probeert hierin te sturen. “Hoe kunnen we helpen om de verantwoordelijkheid terug te leggen bij de thuiswonenden en mantelzorgers? Hoe kan thuis leven gestimuleerd worden en wanneer kunnen professionals inhaken?” Volgens Schoormans vraagt dit om een ‘mindshift’ bij professionals. “Alles overnemen is niet altijd de beste manier.”

Eigen verantwoordelijkheid

Ouderen en chronisch zieken langer thuis laten wonen, gaat ook om zoveel meer dan zorg. Soms zijn er hulpmiddelen nodig die meer te maken hebben met welzijn, zelfredzaamheid of veiligheid. Denk aan systemen om gordijnen open en dicht te doen, drempelverlagers waarmee iemand met een rollator door het huis kan, of een systeem dat ervoor zorgt dat een kookplaat automatisch uitgaat en de boel niet in brand vliegt.

“De zorg biedt nu een vangnet bij al deze onderwerpen, maar door de hoge druk moeten we kritisch zijn over de vraag wat zorg is”, zegt Schoormans. En mensen mogen zelf meer verantwoordelijkheid nemen, vindt ze. Wat doe je als je vader of moeder een bepaalde diagnose krijgt? Dat is iets wat veel eerder besproken kan worden.

“Het is geen leuk gesprek en daarom gaan mensen het uit de weg. Maar ondertussen zien gemeenten het aantal vragen over zorg aan hun kant ook sterk stijgen. Iemand heeft twintig jaar niks aan de badkamer gedaan en nu is die persoon oud en moet die snel aangepast worden. Het is logischer als je daar op tijd over nadenkt.”

Gehandicaptenzorg

Terwijl het aanbod van innovaties en hulpmiddelen nog steeds wordt uitgebreid, richt Schoormans zich nu ook op een andere sector: de gehandicaptenzorg. Ze is hiervoor een samenwerking aangegaan met acht zorggroepen uit Noord-Limburg.

Daarbij onderzoekt ze nieuwe technieken voor haar platform. “We zijn, net als veel andere bedrijven, aan het kijken wat AI voor ons kan betekenen. Het gaat dan vooral om data en matchmaking en hoe AI kan helpen bij het maken van beslissingen.”

Financiering

De financiering is momenteel vaak een uitdaging, zeker op het gebied van preventie.  “Wie betaalt dat en wie is verantwoordelijk? En kun je ook hardmaken dat het wat oplevert?” Ze is daarom vastbesloten om samen met klanten meer data te verzamelen en een goede businesscase op te stellen om dit inzichtelijk te maken.

Thuisleefgroep is één van de startups die op uitnodiging van ROM Utrecht Region deelneemt aan het Heart of Health Startupplein  tijdens Zorg & ict  2025

Zorg & ict: registreer je nu!

Zorg & ict: registreer je nu!

Lees meer
Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen