Suzanne Verheijden: ‘Spelen met zorgrobot helpt’

Suzanne Verheijden
Agnes Zuiker
10 april 2025
3 min

Hoe krijg je je medewerkers mee in de digitaliseringsslag? Strategisch innovatie-adviseur Suzanne Verheijden geeft haar toehoorders tijdens de Zorg & hr-beurs een aantal gouden tips mee. Om er alvast een te verklappen: gebruik nóóit het woordje ‘gewoon’.

Het zaaltje waar Verheijden haar presentatie geeft, is met 50 stoelen niet berekend op de bijna 200 geïnteresseerden die van deze innovatie-expert en eigenaar van Buro StrakZ willen horen hoe je je medewerkers het beste kunt klaarstomen om zorgtechnologie in te zetten, zorg op afstand te leveren en met digitale applicaties te werken. Verheijden schotelt hen op aanstekelijke wijze handige tips en trucs voor om daar een succesvol begin mee te maken.

Generatieverschillen

“De trends in de technologie gaan heel hard en lang niet alle toepassingen zijn bij zorgmedewerkers bekend. Dat heeft natuurlijk ook met de generatieverschillen te maken”, concludeert ze. “Zorgprofessionals hebben nog weinig kennis van AI, dat is voor veel mensen nog wel wennen. Maar je bent als zorgorganisatie wel op zoek naar medewerkers die digitaal vaardig zijn.”

Swipend geboren

Veranderkracht is daarbij het toverwoord, zegt de innovatie-expert. “Er zijn acht typen mensen en de meest enthousiaste types zijn wendbaar en bereid om te veranderen. Mensen die snel nieuwe kennis tot zich nemen, die zoek je!” Een tool als ChatGPT kan daarbij helpen, geeft ze aan. “Laat dat programma tien sollicitatievragen bedenken om kandidaten op die twee factoren te selecteren.”

Daarnaast is het van belang dat de zorgorganisatie over goede technologische infrastructuur beschikt. “Gen Z-ers zijn swipend geboren, hun smartphone is hun kantoor. Maar als de wifi niet op orde is, komen ze niet.”

Schaamte

Het is niet verwonderlijk dat leeftijd en opleiding iets zeggen over de mate van digitale vaardigheid van een medewerker, zegt Verheijden. “Hoe ouder, des te meer moeite iemand heeft met digitalisering. Die mensen zijn vaak onzeker, schamen zich ervoor en gaan het dan maar vragen aan een collega die het wel kan. Maar dat zorgt tegelijk voor tijdverlies en het zet de kwaliteit van zorg onder druk. Het gevolg: de uitstroom van medewerkers groeit en er komt een remming op de instroom.”

Positieve insteek

Motiveer je medewerkers, is haar adagium. Dat kan op verschillende manieren. “Zeg als leidinggevende niet: ‘We moeten digitaliseren’, want dat is een zwaktebod, alsof je het zelf ook niet ziet zitten. In plaats daarvan zeg je: ‘We gaan mevrouw De Vries helpen met haar beperking en daar gaan we een robot bij gebruiken’. Maak het dus positief.”

Digicoach

Het aanstellen van een digicoach noemt Verheijden als een andere oplossing. “Die baan bestaat sinds 2017 en is ontzettend succesvol gebleken. Een digicoach neemt medewerkers die minder digitaal vaardig zijn bij de hand en leert hen met geduld en humor omgaan met nieuwe applicaties.”

Ook het eerst zelf laten ervaren wat technologie in de zorg voor patiënten of cliënten kan betekenen, doet volgens haar wonderen. “Laat ze maar lekker spelen en experimenteren met de zorgrobot, dan merken ze vanzelf hoe handig dat apparaat kan zijn.”

Op de zeepkist

Inspirerend leiderschap mag ook niet ontbreken als je als organisatie medewerkers mee wilt krijgen in de digitale zorgwereld, geeft ze aan. “Ga op de zeepkist staan, wees de lijn die alles verbindt en gebruik humor! En sluit alle projecten die niet meer werken of niets meer toevoegen af.”

Als laatste gouden tip geeft Verheijden mee om te stoppen met het woordje ‘gewoon’. “Zeker voor mensen die minder digitaal vaardig zijn is dat dodelijk, zij ervaren de technologische ontwikkelingen helemaal niet als iets wat je ‘gewoon’ eventjes doet.”

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen