In Nederland dragen zo’n 80.000 vrouwen een externe borstprothese. ProudBreast bewijst dat zo’n prothese ook een lifestyle-product kan zijn. Een gesprek met directeur Clary Scheres tijdens oktober borstkankermaand.
Afgelopen juni won de Qup-prothese van ProudBreast de Dutch Health Hub innovatie award. Eerder, in 2018, sleepte de onderneming al de ASN Bank Wereldprijs in de wacht. Twee jaar later verscheen het bedrijf in het televisieprogramma Dragons’ Den, waar een investeerder zich bereid toonde er 150.000 euro in te stoppen.
Lifestyle
Suzanne Kemps, die vorig jaar helaas overleed aan borstkanker, stond aan de wieg van de Qup. Scheres vertelt: “Suzanne ging na haar borstoperatie op zoek naar een externe borstprothese om haar bh symmetrisch op te vullen. Wat zij nodig had om zich weer sterk te voelen, was een gaaf lifestyleproduct in plaats van iets medisch.”
Comfort
Samen met studenten van Hogeschool Saxion onderzocht Kemps of andere vrouwen met een missende borst dezelfde behoefte hadden. Zo ja: welk product zou hen helpen? Zo ontstond het idee voor de Qup: een prothese die is ontwikkeld vanuit het oogpunt van comfort. Het is een lichtgewicht bh-vulling van zacht katoen die vrouwen kunnen vastzetten in reguliere lingerie.
Kleuren en prints
De Qup is verkrijgbaar in diverse kleuren en prints. Dat lijkt overbodig maar is het volgens Scheres allerminst: “Het uiterlijk van een prothese heeft een enorme impact op de associaties die vrouwen erbij hebben. Draag je hem omdat het moet of word je ook blij van hoe hij eruit ziet?”
Doelgroep als uitgangspunt
In 2019 richtten Kemps en Scheres samen ProudBreast op. Scheres nam het bedrijfsmatige en communicatieve deel op zich. “Bij innovaties zie je vaak dat iemand een goed idee heeft en daar een markt bij zoekt”, zegt ze. “ProudBreast doet dat precies andersom. Onze doelgroep is ons uitgangspunt. Dat zijn vrouwen die één of beide borsten missen. Wij kijken waar die vrouwen behoefte aan hebben en spelen daar zo goed mogelijk op in.”
Veilig voelen
“Alles wat we doen, leggen we in de week bij onze doelgroep. Zo hadden de vrouwen de wens om de Qup in normale lingerie te kunnen dragen. Als je borstkanker krijgt, is dat heel heftig. Als je dan ook nog al je lingerie moet weggooien, is dat extra confronterend. Met de Qup kun je blijven dragen wat je altijd droeg. Dat helpt om je weer veilig te voelen in je lichaam.”
Zorgverzekering of niet?
Scheres geeft nog een voorbeeld van afstemming met de doelgroep: “Ik ben nu in gesprek met zorgverzekeraars om de Qup vergoed te krijgen. Maar ik vraag me af of ik dit wel moet doorzetten. Heel kort door de bocht: als de Qup vergoed wordt, wordt hij mogelijk twee keer zo duur. Die kosten worden verrekend met het eigen risico. We vragen onze vrouwen nu om hun mening. Moet de Qup in het pakket van de zorgverzekering of niet?”
Community
Scheres noemt de vrouwen met wie ProudBreast communiceert ‘de community’. Er is op verschillende manieren contact met deze community. “We versturen mailings, hebben een Facebookgroep, Whatsapp-groepen en binnenkort onze eerste ambassadeursdag. Daar komen de grootste fans van de Qup, ongeveer twintig vrouwen uit het hele land.”
Zelf kiezen
De combinatie van product en communicatie is volgens Scheres de kern van ProudBreast. “Als je kanker hebt, ben je grotendeels afhankelijk van de artsen die je behandelen. Bij ons hebben vrouwen weer een keuze. Wij inspireren met mogelijkheden en vrouwen kiezen vervolgens zelf. Wij merken dat zij daar na het medische traject behoefte aan hebben.”
Samenwerking Livera
Ook bij de aanschaf van de Qup is er keuze. “Je kunt hem online kopen”, aldus Scheres. “Maar er zijn in Nederland ook ongeveer negentig lingeriewinkels die de Qup verkopen. Sinds kort hebben we een samenwerking met Livera. In oktober zijn onze ladies nights bij Livera en de Qups zijn in de webshop van Livera te koop. Er is veel reguliere lingerie die matcht met onze Qups. Daarnaast zijn er een stuk of vijftien paspunten bij bijvoorbeeld hairmasters, fysio-, en oedeemtherapeuten. Tot slot zijn er zo’n twintig thuispaspunten bij ambassadeurs die de Qup zelf dragen.”
Buitenland
Ook in België en op Curaçao wordt de Qup verkocht. In Duitsland, op Sint Maarten en Sint Eustatius brengen ambassadeurs het product momenteel onder de aandacht. “Onze ambassadeurs zijn allemaal Suzannes”, verklaart Scheres. “Het zijn vrouwen die geraakt zijn door de Qup en iets voor een ander willen betekenen.”
Inclusiever
Op de vraag waar ze met ProudBreast naartoe wil, antwoordt Scheres: “Ik werk aan een grotere inclusiviteit voor de doelgroep. Met onze samenwerking met Livera zetten we al een grote stap in die richting. Vrouwen die een borst missen, kunnen nu op veel meer plekken terecht. En vrouwen zonder borstkanker-ervaring zien dat er na borstkanker ook leuke producten zijn.”
“Doordat Livera nu Qups verkoopt, wordt het leven van Nederlandse vrouwen die een borst missen zichtbaarder en inclusiever. Diezelfde droom heb ik voor vrouwen in andere landen. Ik wil graag samenwerken met internationale lingeriemerken om voor hen hetzelfde te bereiken.”