Met een goed gevuld PGO kunnen patiënten en zorgverleners elkaar beter en efficiënter verstaan. In Leeuwarden zijn ze al een behoorlijk eind op streek.
De Persoonlijke Gezondheids Omgeving komt eraan. Het Integraal Zorgakkoord schrijft het simpelweg voor: in 2025 moet elke inwoner van Nederland toegang hebben tot de eigen zorggegevens via een PGO. De komende twee jaar moet er dus veel gebeuren. In Friesland zijn ze al behoorlijk op streek, vertelt Victor Teunissen namens Medisch Centrum Leeuwarden tijdens een presentatie op Zorg & ICT.
Wat is een PGO
Teunissen is projectleider PGO-implementatie bij het MCL. Samen met Bart de Gans van MedMij legt hij uit wat het PGO toevoegt aan de interactie tussen zorgverlener en patiënt. Hoewel binnen twee jaar elke Nederlander een eigen PGO moet hebben, is het begrip nog niet bij iedereen bekend, blijkt tijdens de presentatie. De Gans legde het daarom nog even uit: “Je moet het zien als een soort app waarmee je je gezondheidsgegevens bij verschillende zorgverleners kunt ophalen. En als je die gegevens hebt, kun je ze ook weer delen met anderen.”
Gegevens ophalen
Volgens De Gans staan we nog maar aan het begin van de invoering van het PGO. Maar er zijn al wel steeds meer partijen waar je als patiënt je gegevens kunt ophalen. Dat zijn nu 170 ziekenhuizen en klinieken, nagenoeg alle huisartsen en de meeste GGZ-instellingen. “Het RIVM zit er aan te komen, zodat je alle vaccinatiegegevens kunt ophalen. Niet alleen de covid-vaccinaties, maar ook de DKTP-prik die je vroeger hebt gekregen.”
Binnenkort worden ook de geboortezorg en de apotheken toegevoegd. Allemaal leveren ze de zogenoemde ZorgInformatie Bouwstenen waaruit het PGO is opgebouwd.
Beter regie voeren
In Leeuwarden zijn ze al twee jaar bezig. Techniek is niet eens het belangrijkste, benadrukte Teunissen. “Het gaat vooral om goed in te spelen op de behoefte van zowel patiënt als zorgverlener om informatie uit te wisselen. Want het PGO is geen doel, het is slechts een middel om beter regie te kunnen voeren over je eigen gezondheid.”
Het feit dat je als patiënt de informatie van verschillende zorgaanbieders kunt verzamelen, is volgens Teunissen het fundamentele verschil met de huidige patiëntportalen. “Het PGO houdt niet op bij de muren van jouw instelling, het werkt ook buiten die muren. Dat transmurale is onderscheidend.”
Beter geïnformeerd, beter voorbereid
Voor zowel patiënt als zorgverlener voegt een goed gevuld PGO veel toe, betoogt Teunissen. Want: wie beter geïnformeerd is, kan zich beter voorbereiden. En dat verhoogt de kwaliteit van de interactie. “De patiënt kan dingen teruglezen en zich via de informatie in het PGO voorbereiden op een volgend gesprek. Ze zijn beter voorbereid op volgende stappen, hebben meer perspectief en hoeven je minder te bestoken met allerlei vragen. Samen beslissen wordt een stuk makkelijker.”
Maak afspraken
Voor iedereen die nog helemaal aan het begin staat, heeft Teunissen nog wel een advies. “De patiënt heeft met meerdere zorgverleners te maken. Maak daarom in jouw regio afspraken met elkaar, zodat de patiënt niet bij elke zorgverlener een nieuw PGO aanmaakt.”
In het noorden hebben de ziekenhuizen en instellingen die afspraken al gemaakt. “Als een patiënt nog geen PGO heeft, mag je iets adviseren. Heeft de patiënt wel een PGO, laat je dat op z’n beloop.”