‘Patiënt kent aanbod digitale huis­artsen­zorg niet’

Digitale huisartszorg
Arthur Schellekens: 'Snelle verandering nodig'
Maaike Zweers
Maaike Zweers
06 november 2024
2 min

Veel patiënten maken nog geen gebruik maken van digitale huisartsenzorg omdat ze de mogelijkheden niet kennen of omdat hun huisarts het niet aanbiedt. Daar is veel verbetering mogelijk, zo blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland. Patiënten die er gebruik van maken, zijn er over het algemeen positief over

Het onderzoek van het programma Vliegwiel van Patiëntenfederatie Nederland vond plaats onder 10.253 Nederlanders die het afgelopen jaar contact hebben gehad met hun huisartspraktijk.

Digitale triage

Slechts 3 procent van de respondenten maakt gebruik van digitale triage. En slechts 8 procent van de respondenten weet zeker dat hun huisarts dit aanbiedt. Niet meer dan de helft van de respondenten geeft aan zeker te weten dat het online maken van een afspraak bij hun huisarts(praktijk) mogelijk is. De mensen die dit weleens gedaan hebben beoordelen dit gemiddeld met een 7,9.

Snelle verandering

Directeur-bestuurder Arthur Schellekens vindt dat deze resultaten vragen om snellere verandering in de huisartsenzorg: “Patiënten zijn klaar voor meer digitale mogelijkheden in de huisartsenzorg. Als we dit goed inpassen, kan dit ook de druk op de huisartsenzorg verminderen. De gemiddelde leeftijd van de respondenten uit het onderzoek (68 jaar) toont daarnaast aan dat het echt niet alleen maar de jonge patiënten zijn die hier open voor staan.”

Om de kansen te benutten die digitale vormen van huisartsenzorg bieden, moeten het aanbod en de bekendheid ervan verbeteren: “Niet alleen het gebruik, maar ook de kwaliteit van de digitale mogelijkheden moeten omhoog, denk bijvoorbeeld aan de gebruiksvriendelijkheid,” aldus Schellekens.

Persoonlijk contact

Schellekens benadrukt dat persoonlijk contact de basis moet blijven van goede huisartsenzorg: “Patiënten hechten daar veel waarde aan. Sterke arts-patiëntrelaties bevorderen ook het vertrouwen in digitale zorg. Persoonlijk contact moet daarom juist worden ingezet om te kijken waar digitale vormen van huisartsenzorg passend zijn. En mocht een patiënt het niet zien zitten of er niet toe in staat zijn, dan moeten fysieke opties natuurlijk altijd mogelijk blijven.”

Download hier het rapport met patiëntinzichten naar digitale mogelijkheden in huisartsenzorg

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen