De vijf pijlers van Apple’s zorguniversum

Apple zorguniversum
Philip van de Poel
Philip van de Poel
25 augustus 2022
3 min

Mag het raam open? Dat is de eerste gedachte die opkomt bij lezing van Apple’s recente Health Report. In zestig pagina’s bezingt de techgigant de eigen prestaties op het terrein van zorg en gezondheid. Maar wie verder kijkt, ziet meer dan een reclamefolder. Apple toont met vijf uitgangspunten wat de belangrijkste onderleggers van een digitaal zorgsysteem zijn.

Acht jaar geleden introduceerde Apple de eerste versie van de eigen Health app, in 2015 gevolgd door de Apple Watch. Met het recente rapport wil Apple laten zien waar het bedrijf nu staat in wat wordt aangeduid als de reis door de zorg. Het doel van deze reis is tweeledig:  gebruikers achter het stuur van hun eigen gezondheidsreis zetten én versterking van het zorgecosysteem door nauwe samenwerking met aanbieders.

Hoe ver Apple van dit reisdoel verwijderd is, valt niet direct uit de rapportage op te maken. Maar Apple laat wel duidelijk zien waar een optimaal functionerend digitaal zorgsysteem aan zou moeten voldoen. En die informatie is een nuttige handreiking voor iedereen die met digitale zorginnovatie bezig is.

Dus hieronder Apple’s zorguniversum in vijf adjectieven:

1. Geïntegreerd

Apple belooft de gebruiker één plek waar al diens zorg- en gezondheidsinformatie samen komt. De facto komt dit neer op een persoonlijk gezondheidsdossier, waarvan de gebruiker de inhoud naar eigen inzicht kan delen met anderen. Door de samenwerking met een groeiend aantal zorgaanbieders en ontwikkelaars wordt dit steeds meer een realiteit. Meer dan 800 zorgaanbieders verspreid over 12.000 locaties bieden inmiddels via de iPhone toegang tot digitale dossiers en patiëntportalen aan. En daartoe behoren niet de minsten, getuige de betrokkenheid van een gerenommeerd Amerikaanse ziekenhuis als Cedars-Sinai.

2. Veilig

Privacy is naar Apple’s eigen zeggen een kernwaarde, zeker in relatie tot gevoelige gezondheidsdata. Dus zal Apple nooit zonder expliciete toestemming gezondheidsinformatie met derde partijen delen. Zowel bij de overdracht als het opslaan van informatie wordt encryptie toegepast. Ook slaat Apple informatie zo op dat het bedrijf die zelf niet kan lezen. Daarnaast kennen de nieuwste producten een tweefactor authenticatie.

3. Intelligent

Apple laat zich er op voorstaan dat de gezondheidsproducten ‘slim’ zijn. Dat wil zeggen dat ze patronen herkennen en daarmee ook afwijkingen van patronen. Op grond van dit principe heeft Apple onder gebruikers van de Apple Watch naar eigen zeggen al ontelbare malen vroegtijdig hartkwalen zoals atriumfibrilleren opgespoord.

4. Preventief

Kan vroegtijdige opsporing al als een vorm van preventie gelden, Apple maakt ook werk van primaire preventie. Het voorkomen of uitstellen van ziekteverschijnselen dus. Zo doet Apple in samenwerking met de Universiteit van Michigan en de WHO onder het motto Make Listening Safe onderzoek naar de mogelijkheden om met een app gehoorschade voor te zijn. Daarnaast lopen er wereldwijd 55 programma’s waarbij de Apple Watch wordt ingezet als middel om een gezondere levensstijl te stimuleren.

5. Holistisch

Apple gelooft dat gezondheid een optelsom is van kleine, individuele keuzes in levensstijl. Om die in kaart te brengen en waar nodig in de goede richting om te buigen, is een holistische aanpak nodig. Voeding, slaap en beweging horen daar vanzelfsprekend bij, maar ook monitoring van de menstruatiecyclus, mindfulness en ademhalingsoefeningen passen in deze holistische benadering.

Gebruikers bedienen

Met deze vijf pijlers als vertrekpunt wil Apple gebruikers in de toekomst blijven bedienen met, zoals COO Jeff Williams het verwoordt, “wetenschappelijk gefundeerde technologie die mensen in staat stelt het stuur stevig in handen te nemen door ze doorlopend informatie aan te bieden die betekenis heeft en waar ze naar kunnen handelen.”

Artsen en onderzoekers belooft Williams onder meer nieuwe onderzoeksinstrumenten en versterking van de behandelrelatie met ‘meaningful data’. Die belofte is niet aan dove mansoren gericht. De Harvard T.H. Chan School of Public Health, het National Institute of Environmental Health Sciences, Brigham and Women’s Hospital en de American Heart Association zijn slechts enkele van de gebruikers van een ResearchKit die professionals in staat stelt onderzoeksdeelnemers te werven onder iPhone and Apple Watch gebruikers.

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen