Oostenrijks databedrijf zoekt Nederlandse zorg op

XUND
Philip van de Poel
Philip van de Poel
22 september 2022
2 min

Kunnen zowel zorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorgvragers meer waarde uit zorgdata halen? Het Oostenrijkse databedrijf XUND denkt van wel. Met zijn data-oplossingen gaat de start-up nu ook de Nederlandse markt op. Als eerste stap hierbij heeft XUND een partnerschap met de Dutch Health Hub gesloten.  

“Wij bieden data die momenteel niet worden verzameld en gemonitord, maar wel waardevolle inzichten kunnen opleveren”, vat Lisanne Brenkman, manager business development, de aanpak van XUND (lees: ‘Gesund’) samen. Anders gezegd: door de patiëntreis te digitaliseren en AI los te laten op deels ongestructureerde data ontstaan inzichten die in de praktijk direct toepasbaar zijn.

Kostenbesparing

Voor zorgaanbieders kunnen die inzichten stroomlijning van het zorgproces en daarmee een kostenbesparing betekenen. Door de patiënt toe te leiden naar de juiste zorg op juiste plaats en op de juiste tijd is onnodig doktersbezoek te vermijden.

Zorgverzekeraars krijgen op hun beurt scherper zicht op de ontwikkeling van de zorgvraag op collectief niveau. Met deze kennis kunnen ze beter anticiperen en desgewenst hun dienstenaanbod en zorginkoop aanpassen. Ook kunnen ze eenvoudiger de omslag maken van zorg naar preventie en gezondheid. De patiënt tot slot krijgt op een eenvoudige wijze meer grip op eigen gezondheid en zorg.

Medische accuratesse

De technische drager van de XUND-benadering is een AI-ondersteunde digitale zorg-assistent. De onderliggende algoritmes analyseren miljoenen medische publicaties die betrekking hebben op meer dan vierduizend aandoeningen.

Track record

XUND laat zich erop voorstaan dat de zorg-assistent officieel medisch gecertificeerd is en voldoet aan de Europese richtlijnen voor technologische hulpmiddelen. Met klanten als zorgverzekeraars Wiener Städtische en Generali als ook toonaangevende ziekenhuizen in Oostenrijk en Hongarije heeft XUND inmiddels een stevige trackrecord.

Belofte

Aan samenwerkingspartners belooft XUND om ‘de grenzen op te zoeken van wat wij technologisch mogelijk achten’. Dit gebeurt altijd nadrukkelijk vanuit ‘een mens-gecentreerde kijk’ met als doel verbetering van de kwaliteit en efficiency van het zorgproces.

 

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen