Nieuw zorginnovatie-event ViVE wil zorg opschudden

ViVE
Philip van de Poel
Philip van de Poel
10 maart 2022
4 min

De status quo moet op de helling wil zorginnovatie haar potentie kunnen waarmaken. Met deze boodschap ging deze week in Miami de eerste editie van ViVE van start. ViVE -spreek uit ‘faive’- wil hét baanbrekende, nieuwe evenement op het gebied van digitale zorg en innovatie zijn. Met flair, ambitie, een fraaie programmering en een flamboyante huisstijl trekt ViVE alle registers open.   

Versnelde digitalisering, samenwerking tussen zorgaanbieders en een gedeeld gevoel van urgentie. Ook in de VS heeft covid de zorg in beweging gezet. Dat momentum vasthouden, is waar het om draait, aldus voorzitter Russell Branzell van College of Healthcare Information Executives (CHIME) tijdens het officiële startschot van ViVE.

“Jullie hebben de afgelopen twee jaar ongelooflijk werk verricht”, hield hij de vijfduizend bezoekers voor. “Die inspanning en energie mogen we niet verkwanselen. We hebben nu aangetoond barrières te kunnen doorbreken. Samen kunnen we de grootste problemen in de zorg oplossen. Dat is ons doel; dingen anders doen, de status quo uitdagen en het paradigma doorbreken dat zo lang dominant is geweest.”

Nieuwe ontmoetingen

Bij dit aangescherpte zelfbeeld passen wat directeur Rich Scarfo van innovatieplatform HLTH betreft ook nieuwe vormen van ontmoeting. Naar eigen zeggen werd hij gedurende de covid-periode overstelpt met vragen of het niet eens tijd was voor een nieuw, ander soort evenement. Toen Scarfo en Branzell anderhalf jaar geleden de koppen bij elkaar staken, was het ei dan ook snel gelegd.

HIMSS

Van oudsher vormt de jaarlijkse bijeenkomst van HIMSS de vaste internationale pleisterplaats voor digitale leiders en managers in de zorg. Ook CHIME combineerde lange tijd de eigen jaarvergadering met HIMSS. Daarbij valt de eerste editie van ViVE ook nog eens een week voor de HIMSS’22, dat in het vlak bij Miami gelegen Orlando de tenten opslaat.

Opties

Wie denkt dat ViVE zich daarmee wil laten gelden als directe concurrent van HIMSS heeft het volgens Scarfo mis. “We weten dat de bezoekers opties hadden voor wat betreft de tijd die ze deze maand in Florida konden doorbrengen”, luidt het omfloerste commentaar van Scarfo, die zelf acht jaar aan HIMSS verbonden was. “We zijn vereerd dat ze er voor gekozen hebben om bij ons te zijn. We hebben respect voor wat HIMSS doet, maar wij doen iets anders.”
Dit begint al bij de schaal.  ViVE hoeft geen veertigduizend bezoekers:  “Wij willen vijf tot zesduizend deelnemers, maar wel de juiste. Dat zijn senior bestuurders en beslissers.”

Inhoudelijke lijn

Ook kiest ViVE voor een bredere inhoudelijke lijn “Wij vinden dat de discussie over meer moet gaan dan technologische oplossingen. Het zorgstelsel kent allerlei barrières. Die gaan primair de getroffen groepen aan, maar ze zijn ook van groot belang voor de hele benadering van gezondheid en zorg. Daarom hebben we programma onderdelen over bijvoorbeeld gelijke toegang tot zorg, de digitale kenniskloof, de gezondheid van vrouwen en divers leiderschap.”

Uitdagen

Bij deze inhoudelijke lijn hoort een zeker activisme. “We moeten de status quo voortdurend uitdagen, want dat zorgt voor innovatie. Of het nu om technologie gaat of om toegang tot gezondheidszorg, je wilt dat mensen altijd naar betere oplossingen zoeken. Als je het over gezondheidszorg hebt, kan het niet alleen over technologische oplossingen gaan. Het gaat over al die kleine dingen die het individu raken.”

Om de inhoudelijke lijn te bewaken, is het sprekersprogramma nadrukkelijk gecureerd. “We vliegen geen sprekers in waar we een sessie omheen bouwen, maar we vertrekken vanuit de inhoud. We willen geen powerpoints, maar geëngageerde interactieve conversaties.”

Impact boven marge

Sponsors en standhouders is Scarfo zeer ter wille, zolang hun uitingen passen bij de bredere opzet van het evenement. “Impact is voor ons belangrijker dan de winstmarge”, zegt Scarfo. “We zeggen vaak ‘nee’, maar dat doen we juist om er voor te zorgen dat sponsors en exposanten krijgen wat ze nodig hebben. Er moet een juiste fit zijn.”

Dat betekent dat grote partijen soms moeten inschikken voor startups die niet over de financiële slagkracht beschikken om op een grote beurs te staan. “Het startup-festival is een ander uniek, maar integraal onderdeel van onze benadering”, stelt Scarfo.

Aankleding 

Het meest in het oog springende element van ViVE is de vormgeving en het design, waar onmiskenbaar veel tijd en creatieve energie in zijn gestoken. “Onze hele opzet is er op gericht om mensen een bijzondere ervaring te geven”, legt Scarfo uit. “Aankleding, catering en vormgeving zijn misschien niet per se nodig om de gezondheidszorg te verbeteren, maar ze brengen wel mensen bij elkaar. Al dat creatieve werk wordt door ons eigen team gedaan. Van stockbeelden die je overal op websites tegen komt, willen we zo ver mogelijk wegblijven.”

Ambities

De getallen van de eerste editie lijken Scarfo gelijk te geven: ruim 5.000 bezoekers, 250 sponsors, 500 startups, 300 investeerders, 20 partners en 225 sprekers. Gezien de openlijke intentieverklaring is de liefdesbaby van CHIME en HLTH overduidelijk als blijvertje bedoeld. Waar ziet Scarfo ViVE over vijf jaar staan? “Dan is het een ‘must attend event’ voor die beslissers in de zorg die daadwerkelijk de ambitie hebben om de zorg te veranderen.”

En internationale aspiraties heeft Scarfo met ViVE desgevraagd ook. Na Miami wacht eerst Nashville, waar ViVE 2023 staat gepland voor 26 tot en met 29 maart.

Netwerkorganisatie Cognicum biedt in maart 2023 een reis op maat aan naar ViVE voor beslissers, bestuurders en managers in de zorg.

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen