Meer tijd voor de patiënt. Het klinkt mooi, maar het kan echt dankzij slimme IT-oplossingen. Twee voorbeelden: Truus, de virtuele nieuwe datatypiste en een app waarin zorgmedewerkers zelf hun diensten aan kunnen bieden.
Meer IT in de zorg! Niet toch? We hebben juist meer handen nodig, en meer bedden? Maar wat nou als slimme IT-oplossingen daarbij kunnen helpen? De laatste tijd zijn er veel nieuwe systemen bedacht die ervoor zorgen dat zorgverleners meer tijd overhouden. Zorgverzekeraar VGZ verzamelt ze en deelt deze kennis van wat er speelt bij zorgverleners. Tijdens de sessie ‘Meer tijd voor de patiënt door inzet van IT’ binnen de Dutch Health Week werden een paar bijzondere innovaties uitgelicht.
Zorgverleners matchen
Tijdens de covidgolven was het in het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht alle hens aan dek. Niet alleen voor het zorgpersoneel, maar ook voor de planners. Tegelijk waren er ook mensen die hun steun aanboden; reservisten, mensen die bereid waren extra diensten te draaien. Zo ontstond, vanaf de IC-afdeling een idee van een digitaal platform om zorgprofessionals te koppelen, om zo intern en extern en regionaal personeel te kunnen matchen aan diensten.
“Via het externe platform kun je je ad hoc laten inhuren, en matchen op competenties”, legt Michael Frank, hoofd IC Albert Schweitzer Ziekenhuis uit. “We hebben het platform in heel korte tijd gerealiseerd en het werd meteen volop in gebruik genomen. Zeker de jonge professionals, die hechten aan flexibiliteit, zijn heel enthousiast. En onze planners zijn ook heel blij, dat zijn ook vaak verpleegkundigen, die nu weer meer tijd op de afdeling kunnen doorbrengen
Truus de typiste
Bij thuiszorgorganisatie TWB is ‘Truus’ een van de nieuwe collega’s. Truus is een Robotic Process information system. Ze voert informatie automatisch in en doet al het overtypwerk. Zo neemt ze zorgmedewerkers enorm veel werk uit handen. “Je wilt niet wèten hoeveel onze zorgmedewerkers bezig zijn met overdracht”, constateert Jacqueline van Ginkel, Zorgverbeteraar bij TWB Thuiszorg.
‘Vandaar dat we zijn gaan onderzoeken of een deel van die werkzaamheden niet te automatiseren was. Er kwam een systeem. En dat systeem kreeg een naam. Daardoor voelde het heel simpel en dichtbij. We merken dat er veel animo is, want Truus lost een heel belangrijk probleem op: namelijk dat medewerkers 40 procent van hun tijd bezig zijn met schrijven. Inmiddels zijn we zo ver dat mensen vragen: kan Truus dit niet?”
Handen aan het bed
Zomaar twee heel succesvolle nieuwe IT-oplossingen die zorgen voor meer handen aan het bed in de zorg. Geert van Pamelen van zorgverzekeraar VGZ introduceert ze graag bij andere instellingen. Als Senior Consultant Zinnige Zorg maakt hij zich hard om succesvolle oplossingen te delen onder hun klanten, de zorgverleners. “Onze rol als zorgverzekeraar is inspireren en faciliteren. Ik kan organisaties en ideeën aan elkaar koppelen.
Toch staat lang niet iedereen te springen als er iets nieuws wordt geïntroduceerd, merkt hij. “Als ik met een goed idee van buitenaf kom, zijn mensen vaak sceptisch uit angst voor meer werk. Begrijpelijk, want iedereen werkt zich het snot achter de ogen.”
Vanuit zorgprofessionals
Truus en het Dordrechtse matchmaking-systeem hebben gemeen dat ze vrij snel zijn geïmplementeerd zijn. Ze zijn klein begonnen en lossen actief een bestaand probleem op. Ook zijn het niet-bedreigende oplossingen: het ene is geïnitieerd vanuit zorgprofessionals zelf en Truus voelt als een nieuwe collega. Dat er wel veel behoefte is, blijkt wel aan de reacties tijdens de discussie op de Dutch Health Week: vooral Truus blijkt mateloos populair.