ROC Midden Nederland ondertekende op 19 juni een nieuwe partnerovereenkomst met het Instituut voor Positieve Gezondheid. Met de nieuwe partnerovereenkomst verlengen ze de samenwerking voor twee jaar.
De komende twee jaar gaan iPH en ROC Midden Nederland met name samenwerken op de thema’s ‘Welbevinden van jongeren’ en ‘Interprofessioneel samenwerken’.
Persoonlijke ontwikkeling
“Positieve Gezondheid heeft een belangrijke plek binnen ons onderwijs, binnen het beleid en in de schoolomgeving”, aldus Esther Marskamp, programmamanager Gezond Stedelijk Leven. “We geven studenten hiermee tools om zelf keuzes te maken en invloed uit te oefenen op hun eigen gezondheid. En we leren ze omgaan met gebeurtenissen in het dagelijks leven.”
“Via onderwijs kunnen we iedere dag bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dat kunnen we natuurlijk niet zonder onze docenten en partners in het werkveld waar onze studenten ook leren.”
Positieve Gezondheid
Een mooi voorbeeld daarvan is het afstudeerproject van student Yente van Wijk van Brievingh onder begeleiding van docent Linda Veldhuijzen van Zanten. Yente integreerde het gedachtegoed van Positieve Gezondheid in haar examenopdracht. Tijdens Dutch Health Week liet zij met vele andere studenten van haar opleiding inwoners in de Gemeente Utrecht kennis maken met Positieve Gezondheid.
Dutch Health Week
Van Wijk van Brievingh: “De Dutch Health Week was een inspirerende week, mede dankzij het enthousiasme van mijn medestudenten. Studenten staan zo midden in de samenleving. Ze leren ook van en bij partners waar intensief mee samengewerkt wordt. Door gezamenlijk op te trekken, kunnen we meer bereiken op het gebied van vitaliteit en Positieve Gezondheid in de provincie Utrecht. We kunnen bovendien meer professionals opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst.”
Transitie in de zorg
Jan Berndsen, Programma coördinator Positieve Gezondheid bij iPH: “iPH is blij dat de bestaande samenwerking met ROC MN wordt voortgezet. Het verwerken van het concept Positieve Gezondheid in het curriculum van de opleidingen is van groot belang voor de transitie in de zorg. Met de beweging van ziekte naar gezondheid kunnen zorg en welzijn professionals niet vroeg genoeg in hun beroepsopleiding kennismaken!”