Het ontbreekt de Europese zorgtechnologie volgens investeerders aan leiderschap en managementvaardigheden. Dat komt naar voren uit onderzoek van het European Investment Fund (EIF) en de WorkInHealth Foundation (WIHF) onder bijna vijfhonderd managers van investeringsfondsen.
De Europese zorgtechnologie sector kan bogen op een sterke academische traditie in combinatie met een brede beroepsbevolking. Beide factoren zorgen volgens de onderzoekers voor een sterke concurrentiepositie. Toch kent de Europese health tech-sector ook dunne plekken, met name als het op ‘zachte vaardigheden’ aankomt.
De deelnemers aan het onderzoek noemen in dit verband onder meer leiderschap, strategische planning, communicatie en een ondernemende attitude. Deze vaardigheden zijn volgens de deelnemers essentieel voor de transformatie van het Europese zorgecosysteem.
Data-analyse
Hoewel de Europese gezondheidsindustrie bekend staat om haar robuuste technische vaardigheden, zijn er ook op dit punt verbeteringen nodig. Die liggen op het terrein van reguliere werkgebieden als wetenschap, wiskunde en techniek, maar ook op nieuwere terreinen als data analyse. Ook kennis van de telkens veranderende regulering van medische technologie vergt constante aandacht.
Kwaliteit management
Gevraagd naar waar zij zich door laten leiden bij investeringsbeslissingen, noemen investeerders allereerst de kwaliteit van het managementteam. 61 Procent noemt dit als belangrijkste aandachtspunt, gevolgd door de waarde-propositie van het bedrijf (33 procent) en het potentiële marktaandeel (28 procent). Kwesties als sociale impact, duurzaamheid en governance worden door slechts 8 procent genoemd. Diversiteit en inclusie scoren met 3 procent nog slechter.
AI schraagt concurrentiekracht
Als gevolg van een veranderende zorgvraag en nieuwe technologische mogelijkheden maakt de zorg in Europa een transformatie door. Deze transformatie wordt zowel aangejaagd als mogelijk gemaakt door digitalisering. Investeerders richten de blik in toenemende mate op de integratie van artificial intelligence (AI) en machine learning. “AI is niet zomaar een trend, maar een noodzakelijke voorwaarde voor concurrentiekracht in de toekomst”, aldus een geïnterviewde investeerder. “Bedrijven en startups die AI links laten liggen, krijgen het moeilijk. Tezelfdertijd is het een grote uitdaging om de juiste AI-specialisten te vinden en om de nieuwe instrumenten in de praktijk toe te passen.”
Compliance kost tijd en geld
Uitdagingen zijn er ook op andere terreinen. Zo is compliance een kostbaar en tijdrovend proces. Daarbij groeit het aantal verplichtingen: van GMP en ISO naar MDR en AVG. Ook is de regelgeving binnen Europa niet altijd goed onderling afgestemd. Door de dagelijkse toepassing van digitale instrumenten in de medische hulpmiddelenindustrie en biotechnologie is niet altijd meer goed duidelijk hoe werkterreinen moeten worden afgebakend. Ook stuit de health tech-industrie nog geregeld op marktfragmentatie en inconsistent vergoedingsbeleid.
Frustratie
Al deze hindernissen kunnen volgens de opstellers van het rapport leiden tot trage markttoegang en daarmee tot frustratie onder investeerders. Toch zijn er genoeg redenen om wel in de Europese zorgmarkt te investeren. EIF en WIHF schatten de totale omvang van de Europese markt voor zorgtechnologie op 300 miljard euro, verdeeld over medische hulpmiddelen (160 miljard euro), biotechnologie (86 miljard euro) en digitale zorg (60 miljard euro). Om deze markt een extra impuls te geven is een veelzijdige aanpak nodig, vinden EIF en WIHF. Overheid, de academische wereld en het bedrijfsleven moeten de handen ineen slaan om personeel beter te trainen.
Talent
Tegen de trend van flexibele arbeid in moet er meer aandacht komen voor behoud van talent. Speciale mentor-programma’s en expert-gemeenschappen kunnen niet alleen de loyaliteit van werknemers versterken, ze kunnen ook een kweekvijver voor leiderschap en management zijn. De auteurs van het rapport hameren daarnaast op het belang van diversiteit: “In de dynamische sector die zorg en gezondheid is, is diversiteit niet zomaar een modewoord, maar een strategische noodzaak. Investeerders onderkennen de sleutelrol van diversiteit bij innovatie en maken hier steeds meer werk van bij werving en carrièreontwikkeling.”