Bedrijven die niet meegaan in de transitie naar een duurzamer voedingsaanbod, zullen het moeilijk krijgen. Dat is de overtuiging van Gerben Hengeveld van foodcare specialist Huuskes.
“Van de Waddeneilanden tot Maastricht”, leverancier Huuskes bestrijkt ongeveer heel Nederland, wil directeur Gerben Hengeveld maar zeggen. Huuskes faciliteert zorgorganisaties en ziekenhuizen met voedingsconcepten voor zowel kleinschalige als grootschalige zorg. De basis staat altijd vast: het zorgen voor smakelijke maaltijden en een ‘gastvrije beleving’.
“We doen alles om voeding duurzaam en gezonder te maken, maar uiteindelijk hebben we de zorg voor een grote groep kwetsbare mensen. Bij hen staat lekker, gezellig, gastvrij eten en drinken bovenaan.”
Kleinschalig organiseren
Terwijl dat een constante is als het om voeding gaat, zijn er wel degelijk grote verschuivingen en veranderingen gaande. In de ouderenzorg en de GGZ ziet Hengeveld bijvoorbeeld de ontwikkeling naar het kleinschalig organiseren van eten en drinken.
Daarnaast signaleert hij dat ziekenhuizen steeds meer overgaan op meerdere eetmomenten op een dag. “Als je vandaag de dag in een ziekenhuis komt, ben je vaak echt ziek. Deze patiënten zijn veelal gebaat bij verhoogde eiwitinname. Tegelijk hebben ze vaak een verminderde eetlust. Dus je probeert ze te verwennen met lekkere dingetjes en kleinere gerechtjes met veel voedingswaarde, verspreid over de hele dag. Dan krijgen ze zoveel mogelijk goede voedingsstoffen binnen. Dat vraagt natuurlijk een heel andere organisatie binnen zo’n ziekenhuis.”
Culinaire kennis
Maar met de huidige personeelstekorten in de zorg is er steeds minder kennis op voedingsgebied, zegt hij. “Dus medewerkers zonder diepgaande culinaire kennis moeten steeds vaker opgeleid en geholpen worden om dat te organiseren. Onze programma’s en bestelportalen zijn een soort digitale culinaire voedingsassistent waarmee we zorgmedewerkers ondersteunen om zo goed, veilig en efficiënt mogelijk eten en drinken te bestellen voor een afdeling.”
Verduurzaming
Verduurzaming is volgens Hengeveld de ontwikkeling die op alle fronten zijn invloed doet gelden. Programma’s en projecten waar zorgorganisaties zich aan verbonden hebben zoals de Green Deal ‘Duurzame Zorg voor een Gezonde Toekomst’ en de Milieuthermometer Zorg zetten de toon. “Op bepaalde onderwerpen moet je dus heel kritisch zijn. Bijvoorbeeld het beperken van waste. Uit onderzoek weten we dat er in de zorg ontzettend veel verlies is, tussen de 25 en 35 procent.”
Eiwittransitie
Ook de eiwittransitie maakt deel uit van deze ontwikkeling. Het assortiment vegetarische producten is enorm uitgebreid in vergelijking met een aantal jaren geleden. “Als ik in een glazen bol kijk, denk ik dat de huidige discussie over wel of niet vlees eten niet te remmen is. Door deze transitie binnen de zorg, maar ook binnen de hele maatschappij zal over tien jaar vlees echt niet weg zijn, maar de verhouding zal zeker anders zijn.”
Keurmerken
Als derde onderdeel van de groeiende aandacht voor duurzaamheid noemt Hengeveld veranderingen in het assortiment. “Er zijn steeds meer producten met duurzaamheidskeurmerken, wat betekent dat ze op een betere en gezondere manier gemaakt worden.”
Deze transitie is al een tijd aan de gang en zal nog een tijd bepalend blijven. “We hebben gewoon een probleem. We weten dat de aarde sneller opwarmt dan we willen. We zullen dus wereldwijd minder CO2 moeten gaan uitstoten, en daar in de hele keten zorgvuldiger mee om moeten gaan, van productie tot consumptie. Deze transitie is niet meer te remmen en heeft invloed op alles. Dat zet zich ook breed door in de zorg.”
Internationale regelgeving
Nationale en internationale regelgeving helpt daarbij. Zo verplicht het Europese Klimaatakkoord en de daaruit voortvloeiende Green Deal bedrijven om eenduidig te rapporteren over hun verduurzamingsinspanningen. “Zo worden al deze bedrijven vergelijkbaar op het gebied van verduurzaming. Ik verwacht dat banken en financiers steeds kritischer zullen worden en zullen gaan investeren in bedrijven die deze verduurzamingsslag maken. Producenten die minder gezonde dingen maken, zullen de komende jaren markt verliezen. Of min of meer geforceerd worden duurzamere en gezondere producten te gaan maken.”
Schakel in de ketting
Als Hengeveld het met zijn medewerkers over dit transitieproces heeft, gebruikt hij vaak de beeldspraak van de ketting. “Elke schakel in die ketting moet aantoonbaar laten zien op welke manier die met duurzaamheid bezig is. Dat gaan wij ook aan onze toeleveranciers vragen. Als je daarmee als bedrijf of producent te laat bent, heb je grote kans als schakel weg te vallen.”