Hoe houden we de ouderenzorg overeind?

Maaike Zweers
Maaike Zweers
17 oktober 2021
3 min

Kunnen robotica en serious gaming de ouderenzorg overeind houden?  Passen deze nieuwerwetse oplossingsrichtingen wel bij de vergrijsde doelgroep?

Conny Helder, bestuurslid van Actiz en voorzitter raad van bestuur van tante Louise, vindt van wel. “Juist in de ouderenzorg is een transitie hard nodig. Dit willen we doen door het stimuleren van autonomie en zelfstandigheid van de ouderen. Het liefst in een extramurale setting waarbij we de zorgverlener optimaal ondersteunen met robotica en serious gaming.”

Er werken nu ongeveer 500.000 mensen in de ouderenzorg. Daarvan zitten op dit moment zo’n 40.000 ziek thuis. Gezien de vergrijzing zouden er over twintig  jaar dan nog eens dubbel zoveel mensen nodig zijn. Een miljoen hulpverleners alleen al voor de ouderenzorg dus. Eén op de vier werkenden zou dan in de ouderenzorg moeten werken.

“Dat is niet haalbaar. Wat doe je dan als sector? Je omarmt de digitalisering om zelfstandigheid en autonomie van de oudere te stimuleren en saaie of lichamelijk zware taken bij de hulpverlener weg te halen. De oudere behoudt zo zijn autonomie, wat kwaliteit van leven ten goede komt. Er zijn minder handen in de zorg nodig en hulpverleners worden uitgedaagd om innovatief te werken.”

Gaming in de ouderenzorg ‘are you serious?’

Jurriaan van Rijswijk van Games for health ziet gaming  als de beste taal om te leren. Bij spelen wordt namelijk de neo-cortex geprikkeld. Je leert door te ervaren, niet door er over te lezen. Het is learning by doing. Zowel de client als de zorgverlener kan via gaming intrinsiek aangesproken worden om de zelfredzaamheid en daarmee de autonomie van de oudere zo optimaal mogelijk te houden. Zo voorkom je afhankelijkheid van zorgverleners . De escape room is een prachtig voorbeeld voor zo’n game omgeving(linkje naar eerder artikel). HEB JE VOORBEELDEN VAN SPELLEN VOOR OUDEREN

Jurriaan ziet ook een kans in het inzetten van expertise en digitale middelen vanuit andere sectoren. De vraagstukken in de ouderenzorg zijn namelijk heel divers van aard en liggen nogal eens op gebieden die niet zoveel met zorg te maken hebben, maar bijvoorbeeld met logistiek of vervoer. De ouderenzorg zou hier niet zelf het wiel in uit te hoeven vinden, maar kunnen de nieuwste snufjes op technologisch gebied van commerciële bedrijven afkijken. Ideeën te over dus, maar het breed implementeren is dan de volgende uitdaging. Hier gaat het vaak nog in mis in een sector waar er een chronisch tekort is aan tijd, personeel en financiële middelen. Er zal eerst geïnvesteerd moeten worden om daar later de vruchten van te kunnen plukken. Planetree is een organisatie die zorginstellingen ondersteund in de transitie en implementatie van digitale middelen zoals gaming. De basis van planetree ligt  in het stimuleren van het lerend vermogen binnen een instelling. Gaming past dan ook mooi binnen hun werkwijze.

Robotica

Robots worden al jaren genoemd als DE oplossing, maar zijn ze dat ook? Dat hangt er van af zegt Maartje Claassen-Eradus, directeur van Sara robotics . Succesvolle implemantatie en toegevoegde waarde wordt niet zozeer bepaalt door de hardware maar hangt veel meer af van de softare. Met andere woorden, wat wil je ze laten doen? Kunnen ze taken uit handen nemen en welke taken zijn dan handig om de zorgverleners te ontlasten? Sara is zo’n robot en is ontwikkeld vanuit de zorgvraag. Daarmee is de software niet te ingewikkeld gemaakt en is sara betaalbaar.

Zijn robots in de ouderenzorg vooral gericht op het sociale en knuffelbaar? Dat hoeft niet. Het exoskelet is een hele andere vorm van robotica die cliënten zelfstandig kunnen houden en zorgverleners kunnen ontlasten bij zwaar lichamelijk werk. Wanneer het de sector lukt om de digitalisering echt te omarmen dan lopen ze hiermee voorop in zorgland en maken ze deze nu vaak onbeminde en overbelaste tak van zorg juist aantrekkelijk voor het jonge publiek. Een win win als je het mij vraagt.

 

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen