Harry Verbunt: ‘We kunnen nog veel verbeteren voor patiënten’

Harry Verbunt
Maaike Zweers
Maaike Zweers
19 maart 2025
3 min

Harry Verbunt vertegenwoordigt als Chief Patient Officer bij het Antoni van Leeuwenhoek de patiënt op strategisch niveau. “Zo lang het me lukt, zet ik me ervoor in dat de patiënt echt centraal komt te staan.”

Harry Verbunt hoorde in april 2022 dat hij uitgezaaide slokdarmkanker had en dat zijn behandeling van curatief naar palliatief ging. Daar legde hij zich niet bij neer. We volgden via Dutch Health Hub  zijn zoektocht naar een behandeling. Die vond hij bij het Antoni van Leeuwenhoek. Inmiddels zit Verbunt drie jaar in de studie. “Dat is extreem lang, maar het gaat nog steeds goed. Zo lang het lukt, blijf ik doorgaan. Ik vind het al een wonder dat ik er nog ben.”

Patiënt centraal

In deze drie jaar heeft hij het AVL goed leren kennen. “Ik vertel mijn verhaal regelmatig op allerlei podia. Toen kwam ook het verzoek om het ook eens intern te vertellen. CEO Maurice van den Bosch wilde me vervolgens graag als betrokken patiënt op strategisch niveau. Ik ben nu een paar uur per week Chief Patient Officer. En kijk op strategisch niveau wat bepaalde besluiten zouden kunnen betekenen voor vanuit het patiënten perspectief. Ik geef al jaren aan dat de patiënt centraal zou moeten staan. En probeer nu echt mee te denken over hoe dat zou kunnen.”

Medische terminologie

Verbunt zit bijvoorbeeld in de e-health stuurgroep. En kijkt mee wat zorg op afstand voor de patiënt betekent. Hij heeft wel wat dingen die hij graag verbeterd zou zien. “Neem nou het patiëntenportaal van een ziekenhuis. Dat barst van de medische terminologie. Daar kom ik met wat zoeken nog wel uit, maar dat geldt niet voor iedereen. Die informatie moet toch naar ‘normale mensentaal’ te vertalen zijn. Daar probeer ik over mee te denken.”

Ontvangst

Er is meer dat beter kan. “Als je binnenkomt bij het AVL, moet je zoeken waar je heen moet. De patiënten die hier binnenkomen, hebben kanker. Ze komen vaak voor ingrijpende behandelingen. Dan is het toch fijn als er iemand bij de ingang staat die je ontvangt en je wijst waar je heen moet. Dat gebeurt hier nog niet. En dat geldt voor heel veel ziekenhuizen”

Aanspreekpunt

Verbunt pleit daarnaast voor een betere opvang voor mensen die net de diagnose kanker hebben gehad. “Op dit moment wordt iemand nog met een vervolgafspraak naar huis gestuurd en daar blijft het bij. Ik weet uit ervaring dat je na de diagnose in een zwart gat valt. Ook thuis komen er nog allerlei vragen bij je op en die kun je nergens stellen. Via Google vind je dan de meest gruwelijke antwoorden. En daar zit je ook niet op te wachten.”

Er moet iemand zijn die antwoord op alle vragen kan geven. Een warm mens waar je altijd terecht kunt. Ziekenhuizen zouden zo’n aanspreekpunt moeten hebben, maar die hebben daar vaak de capaciteit niet voor. Dat geldt ook voor de huisarts. Ik heb nu contact met Cancer Connect. Deze stichting kan zo’n aanspreekpunt bieden, maar die is bij veel ziekenhuizen niet bekend. Mijn rol is dat ik ze met elkaar kan verbinden.

“Op een gegeven moment komt dat wel van de grond. Daar ben ik ook wel van overtuigd. Ik vind het wel heel belangrijk. Niet meer voor mij, ik vind mijn weg wel. Maar voor patiënten die nieuw instromen. Zo lang het goed met me blijft gaan, zet ik me hier graag voor in.”

Op Zorg & ict neemt Harry Verbunt deel aan de sessie ‘Missie Copernicus: “De mens centraal… maar nu echt”. Deze interactieve sessie van Stichting CareCodex wil met alle aanwezigen de burger een plek geven in de technologische ontwikkelingen in de zorg. De sessie vindt plaats op 10 april van 12.15 tot 12.45 in het partnertheater. Registreer je gratis voor zorg & ict om de sessie bij te wonen.

Zorg & ict: registreer je nu!

Zorg & ict: registreer je nu!

Lees meer
Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen