Aan prijzen heeft de ikHerstel App de afgelopen jaren niet ontbroken. Maar als het aan zorgverzekeraar VGZ ligt, blijft het daar niet bij en komt de app binnen afzienbare tijd breder beschikbaar voor patiënten die een operatie ondergaan. VGZ wil dat de app vóór eind 2024 binnen handbereik is van één miljoen patiënten.
“De personeelstekorten in de zorg worden steeds groter”, motiveert innovatiemanager Jacqueline Batenburg van de VGZ dit streven. “De oplossing zit hem naar mijn idee niet in méér mensen opleiden, maar de zorg echt anders inrichten. Een belangrijke stap daarin is digitalisering. De ikHerstel App is een mooi voorbeeld van zorgtechnologie om het zorgpersoneel te ontlasten en gericht om te gaan met de schaarse capaciteit.”
Resultaten
De app is ontwikkeld door hoogleraar gynaecologie Judith Huirne van Amsterdam UMC, hoogleraar sociale geneeskunde Han Anema (Amsterdam UMC) en ikHerstel-directeur Jeroen de Wilde. Samen met tien ziekenhuizen en patiëntenorganisaties deden ze onderzoek naar de app. De applicatie neemt de patiënt op een interactieve, persoonsgerichte wijze mee door het peri- en postoperatieve proces. De resultaten liegen er niet om. Patiënten herstellen vijf tot veertien dagen sneller. Daarmee worden niet alleen zorgprofessionals ontlast, ook brengt de app een flinke kostenbesparing met zich mee. En de patiënt ervaart meer grip op eigen herstel.
Opschalen
Vanwege deze positieve resultaten maakt Batenburg zich sterk voor het verder opschalen van het gebruik van de ikHerstel app. Nu wordt de app gebruikt voor gynaecologie, chirurgie en ten dele orthopedie. Dat moet voor eind 2024 zijn uitgebreid naar negen specialismen en 25 aandoeningen, samen goed voor één miljoen patiënten.
Ambassadeurs
“Hoe mooi zou het zijn als we deze app aan steeds meer patiënten aan kunnen bieden in Nederland?”, reageert Batenburg. “Samen met het Amsterdam UMC en de Patiëntenfederatie wil ik dat de ikHerstel App verder wordt verspreid voor andere aandoeningen.”
“Een belangrijke rol is weggelegd voor onze medisch specialistische inkopers en medisch adviseurs. Zij brengen deze app onder de aandacht bij ziekenhuizen.”