Mondzorgverleners kunnen met Followeb kinderen beter voor hun tanden leren zorgen. Met een digitaal platform en ‘aapje Johnny Joker’ leren zij gezond gedrag aan bij kinderen en ouders. Marnix Hoppener won met deze startup de DragonsDen tijdens de Dutch Health Week.
De pitch, die op woensdag 19 mei plaatsvond, was de finale van de opleiding Digitaal Ondernemerschap in de Zorg. Deze opleiding heeft de afgelopen zeven weken gelopen aan de Open Universiteit. Hoppener mag als winnaar meedoen aan de vervolgopleiding Healthcare Scaleup aan de Open Universiteit. Daar staat opschaling van een digitale dienst in de zorg centraal.
Leuke beloningen
Followeb maakt de mondgezondheid digitaal inzichtelijk. Kinderen kunnen punten sparen voor leuke en leerzame beloningen zoals boekjes en spelletjes. Hoe meer punten, hoe minder begeleiding een kind nodig heeft. Zo krijgt ieder kind een passende hoeveelheid zorg. Ook ouders worden gemotiveerd met heldere en simpele instructiekaarten die uitleggen waarom en hoe zij hun kind kunnen helpen bij het aanleren van gezond gedrag.
Mondzorgverleners die het programma inzetten, passen automatisch de Klinische praktijkrichtlijn Mondzorg voor Jeugdigen toe. Onderzoek toont aan dat kinderen hierdoor 70 procent minder gaatjes hebben.
Geboorte
Als de introductie van Followeb succesvol verloopt, wordt het programma ook ingezet bij andere mondzorgpraktijken. Samen met partners als Ivoren Kruis, CZ, ACTA en de Radboud Universiteit worden plannen gemaakt om Followeb onder de aandacht te brengen. Stap voor stap werkt arts-wetenschapper Marnix Hoppener aan een generatie zonder leefstijlziekten. “Werkelijke preventie begint naar mijn overtuiging al bij de geboorte. Je moet het alleen wel een beetje leuk maken.