Een interactieve escaperoom daagt zorgmedewerkers uit zorgtechnologieën toe te passen. In Harm’s Escape Room ervaren zorgprofessionals spelenderwijs dat technologie het werk vergemakkelijkt en bijdraagt aan persoonlijke zorg. Alleen door de tools te gebruiken, kunnen ze cliënt Harm tot rust brengen.
Technologie in de zorg is niet nieuw, alleen de zorginnovaties worden niet of onvoldoende gebruikt. Zorgprofessionals in de langdurige zorg zien de toegevoegde waarde ervan nog niet altijd in. Om de medewerkers over de drempel te trekken, ontwikkelde game-producent Games for Health in opdracht van twaalf zorgorganisaties Harm’s Escape Room.
“Wij willen zorgmedewerkers op een laagdrempelige manier kennis laten maken met zorgtechnologie. In de escaperoom kunnen ze de technologieën op een speelse manier uitproberen”, vertelt Sandra van Rijswijk, directeur bij Games for Health, en betrokken bij de ontwikkeling van de escaperoom. Volgens Van Rijswijk ondervinden veel zorgprofessionals nog angst om de tools te gebruiken. Ze denken nog te vaak dat zorgtechnologieën leiden tot baanverlies. “In de escaperoom ervaren de deelnemers op een leuke manier dat de tools er voor hen zijn om het werk te vergemakkelijken.”
ECD en VR-bril
In Harm’s Escape Room staan de fictieve cliënt Harm en zijn kamer centraal. Harm woont sinds kort op de zorglocatie. Als de medewerkers op zijn kamer zijn, blijkt dat Harm in paniek is en door een collega is opgevangen. Op zijn kamer ontdekken zij allerlei technische snufjes en persoonlijke spullen. Via puzzels, vragen en hints moeten de spelers achterhalen waarom Harm in paniek is.
Om tot de antwoorden te komen, moeten ze de technologie gebruiken. In de kamer vinden ze onder andere een ECD, een VR-bril, een gemakkelijke tablet voor ouderen, leefstijlmonitoring, een robotdier en een medicijndispenser. Van Rijkswijk: “Doordat je puzzels oplost en continu bezig bent met erachter zien te komen wat er aan de hand is, hebben mensen vaak niet in de gaten dat ze bezig zijn met zorgtechnologie.” Sommige zorgmedewerkers zijn bang om een iPad te gebruiken of een medicijndispenser te openen. “Doordat mensen in het spel een handeling met deze tools moeten doen, wordt het gebruik ervan heel normaal en vinden ze het niet meer eng.”
Zorg wordt persoonlijker
De zorgmedewerkers leren niet alleen op een speelse manier omgaan met technologieën. Een ander belangrijk aspect van de escaperoom is dat ze door de technologische toepassingen de cliënt beter leren kennen. Volgens Van Rijswijk gaan de zorgmedewerkers vaak uit van intakegesprekken, waaruit een dossier wordt gemaakt. Maar een dossier is te statisch. “In de escaperoom kom je in de kamer van Harm. Zijn kamer vertelt veel over hem. De spelers moeten leren de tijd te nemen om naar de persoonlijke spullen te kijken.”
Op bijvoorbeeld de VR-bril vinden de deelnemers foto’s van vogels. Hieruit kunnen ze opmaken dat Harm van vogels houdt en ze vroeger fotografeerde. Mensen vinden het soms lastig om een praatje te maken. De escaperoom traint hen daarop. “In plaats van een praatje over het weer te maken, kunnen ze in dit geval met de cliënt praten over zijn hobby van vroeger. Dat maakt de zorg persoonlijker.”
Spelelement
Het vastpakken en daadwerkelijk gebruiken van de technische snufjes is een grote meerwaarde van de escaperoom, vindt Van Rijkswijk. Door het spelelement hebben de medewerkers plezier en volgens haar is dit effectiever dan een cursus in een klaslokaal. “Door het zelf te ervaren, leer je beter. De zorgmedewerkers vinden het na afloop minder spannend om de technologieën toe te passen. Dit blijkt uit de feedback die de spelers na afloop geven. Als je bijvoorbeeld in een boek over de medicijndispenser leest hoe deze werkt, dan heb je het ding niet aangeraakt en heb je er dus weinig aan.”
Meer empathie
Volgens Van Rijkswijk zijn deelnemers vaak wat terughoudend als ze aan de escaperoom beginnen. Een warming-up trekt ze in het verhaal en maakt dat ze empathie voor de cliënt krijgen. “We vragen de spelers om vijf belangrijke items op te schrijven die ze zelf mee zouden nemen als ze naar een verpleeghuis moeten verhuizen. Daarna moeten ze er twee van wegstrepen. Op dat moment snappen de medewerkers dat de persoonlijke spullen veel betekenen voor een cliënt en dus veel over diegene zeggen”.
Na afloop bespreken de spelers hun ervaringen. “De mensen zijn vaak enthousiast en geven aan dat ze veel geleerd hebben. De gemiddelde score is een 9 op 10.” Als bijvangst noemt ze dat de saamhorigheid in het team is gegroeid.
Eenvoudig op te zetten
De escaperoom is een pop-up-room en is daardoor eenvoudig op te zetten. Alle onderdelen zitten in een box die de echte technologieën bevat. Zorginstellingen die de escaperoom willen gebruiken, hoeven alleen een ruimte te hebben die kan dienen als Harms privékamer, vertelt Van Rijswijk. “Aan de escaperoom kunnen vijf personen per keer deelnemen plus een trainer. Bij de escaperoom zit een train- de-trainer-module waarmee je mensen kunt opleiden om de escaperoom te verzorgen binnen de organisatie. Deze personen krijgen achtergrond over het vertalen van technologie en het omarmen van mensgerichte zorg. Ze leren didactische vaardigheden en kunnen de nieuwe inzichten verbinden met lopende trajecten in de organisatie. De totale beleving van de escaperoom duurt drie uur, inclusief voor- en nagesprek.”
De opdrachtgever van Harm’s Escape Room is de projectgroep Technologie Voor Warme Zorg. Dit is een samenwerkingsverband van twaalf regionale zorgorganisaties in Salland. De escaperoom is ontwikkeld door spelbedenkers Games for Health, samen met techbedrijf @happy. Planetree ontwikkelt en verzorgt de trainermodule. Organisaties die niet zijn aangesloten bij de projectgroep kunnen de escaperoom aanschaffen voor €25.000 bij @happy. Er is daarnaast een huurmodel dat werkt met een staffel. Bij 500 medewerkers bedraagt de prijs 35 euro per training per medewerker.