Trauma’s verwerken met behulp van online EMDR kan meer dan 30 procent tijdwinst opleveren. Behandelaren en cliënten zijn er enthousiast over. De online EMDR wordt vanaf nu financieel ondersteund door zorgverzekeraar CZ.
CZ is de eerste zorgverzekeraar die actief instapt in digitale exposure- en EMDR-therapie en partnerships aangaat met leveranciers en zorgaanbieders. Dat doen ze met het Nederlandse zorgtech-bedrijf Moovd.
“Het is best een doorbraak”, vertelt Menno Kamphuis van Moovd. “Iedereen heeft het over de noodzaak tot meer digitaliseren, maar tot voor kort was er nog niet veel initiatief. CZ pakt nu de regie en maakt deze technieken toegankelijk en bereikbaar door dit te faciliteren.”
De samenwerking tussen CZ en Moovd houdt in dat de zorgverzekeraar en de aanbieder samen optrekken in de verdere uitrol van de diensten van Moovd. Judith Verlind, projectleider bij CZ: “We kijken wanneer de eerste fase van de implementatie geslaagd is, we meten de cliënttevredenheid, evalueren de werking en onderzoeken de schaalbaarheid en eventuele verbreding richting nieuwe zorgaanbieders.”
Effectievere therapie dankzij algoritmes
Een van de belangrijkste innovaties van Moovd is een programma op abonnementsbasis dat psychologen veel werk uit handen neemt bij EMDR-therapie. Daarbij moet de cliënt een taak uitvoeren om zo het werkgeheugen te belasten en wordt tegelijkertijd gesproken over dieper liggende problemen.
Normaal moet de psycholoog of therapeut deze taak ook organiseren en in de gaten houden of de cliënt voldoende wordt geprikkeld, maar het programma neemt dit over. Via telefoon of tablet krijgt de cliënt nu taken. Aan de hand van data speelt het programma steeds in op de mate van werkgeheugenbelasting. Dit moet de therapeut normaal naar eigen inzicht doen. Het algoritme werkt hier dus samen met de therapeut. Dat kan in de praktijkruimte, maar ook bij de cliënt thuis via beeldbellen.
Tijdswinst en kwaliteitswinst
Kamphuis: “Normaal duurt een EMDR-sessie negentig minuten, maar met deze oplossing kan het ook in zestig minuten. Dat is dus een tijdswinst van minimaal 30 procent, Op de lange termijn gaat dat heel veel schelen aan tijd en wachtlijsten.”
Ook de kwaliteit van de zorg wordt beter: “Het is nauwkeuriger, zien we uit onderzoek. We zien ook dat het effect van de behandeling met 10 á 15 procent omhoog gaat en dat de ervaren kwaliteit van leven hoger is ten opzichte van de traditionele behandelmethode.’’
Succesvolle pilot
Tijdens de coronatijd is de technologie van Moovd als pilot grootschalig gebruikt door een grote partij in de GGZ. Die pilot was een succes. Inmiddels maken al meer dan vierhonderd zorgverleners gebruik van de diensten van Moovd.
Wachtlijsten GGZ
Het uiteindelijke doel van digitalisering is de zorg toegankelijker maken. “Doordat de therapeuten meer mensen kunnen helpen, slinken op termijn de wachtlijsten voor de GGZ. Verlind: “Dat is nu nog op heel kleine schaal, maar ik hoop dat deze samenwerking is een begin is van nog veel meer digitale samenwerkingen, zodat we steeds meer impact kunnen maken.”