‘Nederlandse hartzorg profiteert van Europese uitbreiding CCN’

Cardiologie Centra Nederland
Philip van de Poel
Philip van de Poel
02 september 2022
3 min

Digitale zorg kent geen grenzen. Dat bewijst Cardiologie Centra Nederland (CNN).  Samen met ECG-leverancier AliveCor gaat CCN digitale vroegdiagnostiek in heel Europa aanbieden. Laagdrempelig, gepersonaliseerd en snel. Directeur e-health Sebastiaan Blok van CCN: “De hartzorg in Nederland wordt hier alleen maar beter van.”

Een logisch stap. Zo typeert Blok het initiatief van CCN en AliveCore om samen digitale hartzorg op afstand in negentien Europese landen te gaan aanbieden. “CCN en AliveCor werken sinds 2016 samen. Daarbij levert AliveCor devices die worden gebruikt in één van de HartWacht-programma’s”, verduidelijkt Blok. “Door deze lange en succesvolle samenwerking was een internationaal partnership voor beoordelingen op afstand een logisch vervolg.”

Aandoeningen opsporen

De samenwerking oogt inderdaad logisch. Waar AliveCor de benodigde, veelal FDA-gecertificeerde apparatuur voor metingen op afstand levert, brengt CNN de medische kennis en kunde in die nodig is om de gebruikers van AliveCor-devices te begeleiden.

Het nieuwe initiatief richt zich vooral op gebruikers die snel duidelijkheid willen over signalen die duiden op mogelijke hartproblemen. Door een combinatie van zelfmeet-technologie, artificiële intelligentie en apps kan AliveCor zes verschillende hartaandoeningen opsporen. Daaronder zijn atriumfibrilleren en hartritmestoornissen.

HartWacht

Met deze nadruk op het opsporen van vroege symptomen, onderscheidt het nieuwe initiatief zich van het HartWacht-programma. “HartWacht is de benaming voor een zorgconcept waarbij patiënten over langere tijd gemonitord worden”, reageert Blok. “In die zin is het dus breder dan wat in de nieuwe internationale dienst gebeurt. Daar beoordelen we cases op incidentele basis.”

Wat zijn de verwachtingen qua aantallen patiënten?

“We zijn net begonnen en hadden binnen drie weken de eerste duizend aanvragen binnen. De lijst met landen waar dit wordt uitgerold groeit. Daarnaast zien we een meer algemene ontwikkeling waarbij consumenten zelf gezondheid meten. Ze hebben daarbij behoefte aan medische interpretatie. De verwachting is daarom dat het aantal beoordelingen op korte termijn heel snel zal groeien.”

Wat doet CCN om deze volumes aan te kunnen?

“Voor ons was het begin het meest uitdagend, daar hebben we veel in moeten investeren. Wij hebben nu, na jarenlange groei, een schaalgrootte bereikt waarvoor we een toegewijd team kunnen inzetten. Dat team met twintig zorgprofessionals kan allerlei vormen van zorg op afstand leveren.”

“Het team is inmiddels zeer ervaren en we werken met nauwkeurige en over de tijd geoptimaliseerde protocollen en ondersteuning van slimme algoritmes. De uitbreiding van groot volume naar nog groter volume is daarmee relatief eenvoudig geworden.”

Is het gepast om het buitenland op te zoeken terwijl de Nederlandse zorg aan alle kanten vastloopt?

“Dezelfde dienst wordt ook in Nederland aangeboden. Ook hier kan iedereen ‘ritmestroken’ insturen via hetzelfde platform. Het is een efficiënte zorgverlening die juist gebaat is bij grote volumes. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat deze manier van zorg verlenen juist ook continuïteit in Nederland kan waarborgen in regio’s waar zorg onder druk staat.”

De gebruiker neemt zelf het initiatief voor onderzoek. Leidt laagdrempelige digitale diagnostiek tot onnodige medicalisering?

“Juist niet. We zien een algemene trend waarbij consumenten in toenemende mate hun eigen gezondheid meten. Dat wordt alleen maar meer, of we dat nou leuk vinden of niet. Denk aan de opmars van de bloeddrukmeter voor thuis, Fitbit of Apple Watch. De algoritmes van deze apparatuur zijn over het algemeen ‘veilig’ afgesteld. Dat houdt in dat ze geen diagnose willen missen en dus al snel een waarde als abnormaal bestempelen.”

“Op het moment dat gebruikers zo’n melding over afwijkende metingen krijgen, geeft dit veel onrust. Vaak zijn mensen geneigd met deze metingen naar hun arts te stappen. Dat zien wij ook veel op onze poliklinieken bij CCN. Met onze service sturen we mensen met echte afwijkingen naar hun arts. En we filteren meldingen weg die onterecht als afwijkend zijn bestempeld. We kunnen mensen die zich zorgen maken op deze manier veelal gerust stellen.”

Is jullie nieuwe aanbod voor iedereen toegankelijk?      

“De service is voor iedereen toegankelijk. Gebruikers hebben wel een smartphone en uiteraard een mobiel ECG-device nodig om de beoordeling aan te vragen.”

Meer lezen over nut en noodzaak vroegdiagnostiek? Onder de titel ‘Eerder meten, beter weten’ maakte Dutch Health Hub deze zomer een podcastserie over het onderwerp.

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen