Freequency is de eerste Augmented Reality serious game die tinnitus helpt aanpakken. De app maakt met gamification therapie toegankelijk voor thuisgebruik. En is één van de finalisten van de Zorginnovatieprijs 2025.
In Nederlanders leven ruim 2 miljoen mensen dagelijks met tinnitus; een chronische piep in het hoofd. Voor die mensen is Freequency ontwikkeld. Ze kunnen zelf vanuit huis met hun iPhone therapie volgen, zonder dat ze te maken hebben met wachtlijsten.
Fantoompijn
De app is ontwikkeld door game-studie Hulan en manueel therapeut Teun Loverbos. Sophie Asveld, innovatiespecialist bij Hulan: “Rob Hulsen, onze directeur, kwam op een netwerkbijeenkomst Teun tegen. Die vertelde dat hij veel mensen in zijn praktijk zag met tinnitus, die hij eigenlijk niet kon helpen. Er bleek wetenschappelijk onderzoek te zijn waarin de parallellen tussen tinnitus en fantoompijn werden aangetoond. Bij fantoompijn wordt spiegeltherapie ingezet. Die hebben we dus ook gebruikt voor Freequency.”
Gamification
Met Freequency werk je door gamification spelenderwijs met je tinnitus via de camera van je telefoon. Asveld: “Door Spatial Audio en Augmented Reality plaatst de app het geluid visueel in de ruimte, als een vogeltje in een kooi. De speler draait naar het geluid toe, raakt de kooi aan en het vogeltje vliegt weg. Dit geeft het brein het signaal dat het in controle is, waardoor het geluid naar de achtergrond gaat als een klokje wat altijd luid tikt maar je na een tijdje niet meer bewust hoort.”
“De app begeleidt je door een proces van honderd dagen waarin je elke dag tien minuten speelt. En beloont je met dagelijkse berichten over de processen in je brein. Spelers worden aangemoedigd om een streak vol te houden, krijgen nauwkeurig inzicht in het verloop van hun klachten en kunnen hierop beslissen of de aanpak zijn vruchten afwerpt.”
Geen dreiging
De tinnitus verdwijnt dus niet, maar de patiënt leert er volgens Asveld uiteindelijk mee omgaan. “Die leert zijn brein dat tinnitus geen dreiging is. Je ziet vaak dat het geluid mensen triggert of bang maakt. Ze gaan het proberen weg te halen door tegengeluiden of harde muziek. Dat kan stress geven. Als ze zich aan het geluid gaan ergeren, wordt het harder en dat verergert de stress weer. Ze komen zo in een vicieuze cirkel die we via gamification proberen te doorbreken”
De app is gelanceerd in september 2024. “We hebben voor die lancering het concept uitgebreid getest, dat heeft zo’n twee jaar geduurd. Daarin hebben we de app elke keer hebben verbeterd en de resultaten steeds weer verzameld. Daar kwam uit dat 30 procent van de mensen die het vier weken lang elke dag tien minuten spelen, een aanzienlijke vermindering in de klachten ervaren. Dat vonden we zo’n positieve uitslag dat we er heel graag mee door wilden. Inmiddels hebben meer dan 800 enthousiaste gebruikers.”
Financiering
De app wordt nu nog gefinancierd door gebruikers die een abonnement afsluiten. Er lopen gesprekken over de financiering met zorgverzekeraars en ziekenhuizen. “Met verzekeraars zijn we er nog niet uit. We zijn wel aan het onderhandelen met een een digitaal ziekenhuis om een tinnitus-zorgpad te ontwikkelen waar Freequency in verweven zit. De grootste bottleneck is dat we op dit moment nog niet genoeg funding hebben voor wetenschappelijk onderzoek. ”
Als de Freequency app er met één van de prijzen vandoor gaat, weet Asveld wel hoe ze het prijzengeld kunnen gebruiken. “De app werkt nu nog alleen op de Iphone, we willen heel graag een android versie gaan maken, zodat nog veel meer mensen de app kunnen gebruiken.”
Zorginnovatie.nl reikt in 2025 voor de tiende keer de Nationale Zorginnovatieprijs uit voor de meest vernieuwende zorginnovatie in de opschalingsfase. Deelnemers maken kans op de vakjuryprijs ter waarde van 10.000 euro en op de publieksprijs ter waarde van 5.000 euro. De komende weken worden de acht finalisten bekendgemaakt. Ze pitchen tijdens het Health Valley Event op 13 maart 2025 hun zorginnovatie voor een deskundige vakjury. De winnaars worden op 9 april bekendgemaakt tijdens Zorg & ict, onderdeel van Dutch Health Week.