Zorginnovatie: de rol van de verzekeraar

Rol zorgverzekeraar
Casper van Groos
19 april 2023
3 min

Digitale innovaties in de zorg lopen nog regelmatig tegen uitdagingen aan rondom de financiering. Welke weg volg je als startup als je je innovatie op de markt wil brengen? En wat is de rol van de zorgverzekeraar daarin? Tijdens het symposium ‘zorginnovatie door de bril van zorgverzekeraar’ gingen verschillende experts in op deze vragen.

Of het nou gaat om investeerders, zorgondernemers, zorgverleners, patiënten of verzekeraars zelf, zorginnovatie gaat iedereen aan. In het Nederlandse zorgecosysteem is digitale innovatie en de bekostiging daarvan in de zorg vaak nog een ingewikkeld proces.

Onder leiding van Douwe Jippes kwamen zorgprofessionals bij elkaar om het hierover te hebben. Het symposium werd georganiseerd door Dutch Health Leaders Foundation in samenwerking met Healthy Capital en de Dutch Health Hub.

Gezond verdienmodel

Douwe Jippes: “Veel zorgondernemers kijken naar de zorgverzekeraar als oplossing voor zorginnovatie. De praktijk is ingewikkelder. De zorgverzekeraar kan wel transformatie stimuleren, maar ook niet meer dan dat. De zorgverzekeraar contracteert wel, maar is technisch gezien niet verantwoordelijk voor de inkoop van specifieke oplossingen.”

“Als je als ondernemer een gezond verdienmodel wilt creëren, moet je de ziekenhuizen, de zorginstellingen en de huisartsen ervan overtuigen dat jouw product een goede oplossing is. Zorgverzekeraars doen zaken met zorgverleners en zien hen ook als gesprekspartner. Ga dus eerst in gesprek met de zorgaanbieder. Maak die enthousiast en neem die mee naar het gesprek met de zorgverzekeraar.

Visie van de verzekeraar

CZ-strateeg en programmanager Menno Jansen benoemde de cruciale eigenschappen voor startups die willen slagen in de zorg: “Als je de bredere problemen van de zorg herkent en erkent, kun je meedenken over de businesscase van de eindgebruiker en laten zien dat een deel van het antwoord in jouw zorginnovatie ligt.”

Startups kijken voor financiering volgens hem nog vaak direct naar de zorgverzekeraar. Dat is niet de weg. Want die is niet verantwoordelijk voor de inkoop van specifieke oplossingen. “Toch hebben zowel zorgverzekeraar als startup een rol te spelen in een veranderend zorgecosysteem.”

Visie van investeerder

Investeerders zijn vaak belangrijke spelers voor startups. Yvonne Sijm, investeerder bij Health Innovations: “Het zorglandschap in Nederland is ontzettend complex. Er zijn veel spelers met verschillende belangen en veel complexe geldstromen.”

“Die geldstromen hoef je als innovatieve ondernemer gelukkig allemaal niet volledig te begrijpen. Wel belangrijk is bijvoorbeeld dat de kosten en baten van een innovatie bij twee verschillende partijen kunnen liggen. Iets wat de ene betrokkene winst oplevert, kan een andere partij juist veel geld kosten.”

Financiering door zorgverzekeraars via een betaaltitel is volgens haar niet ‘de heilige graal’.  Een groot voordeel van samenwerken met zorgverzekeraars is de daar aanwezige kennis. “Mensen bij zorgverzekeraars hebben veel expertise, maak daar gebruik van. Maar begin er niet.”

Visie van ondernemer

Na de pauze is het aan Atse Aukes om de laatste presentatie van het symposium te geven. Hij is head of product van de app Untire. Deze app, ontwikkeld door Tired of Cancer, helpt kankerpatiënten met extreme vermoeidheidsklachten tijdens en na de behandeling.

In zijn presentatie neemt Aukes het publiek mee langs de reis die Untire heeft afgelegd in de afgelopen jaren. Het doel van Untire is voor iedereen toegankelijk zijn, maar dat kost geld. Aukes: “Je hebt een idee voor een product en je komt erachter dat het belangrijk is, maar wie gaat dat betalen? Je hebt commerciële successen nodig om te kunnen overleven.”

De app Untire is een zogenoemde ‘digital therapeutic’. Dat is iets heel anders dan bijvoorbeeld digitaal contact met de huisarts. Toch wordt dit vaak op één hoop gegooid onder de noemer ‘digitale zorg’. Aukes: “Het is erg jammer dat ‘digitale zorg’ zo’n containerbegrip is, het is juist ontzettend belangrijk wat de verschillen zijn.”

Natuurlijk komt ook de rol van zorgverzekeraars in dit verhaal aan bod. Alhoewel Aukes toegeeft dat een betaaltitel geen absolute voorwaarde is, ziet hij het wel als een belangrijk onderdeel. “Een betaaltitel is ontzettend belangrijk voor aandeelhouders”.

Waar moet het geld voor je innovatie dan wel vandaan komen? Kom voor het antwoord op deze vraag naar het symposium ‘Zorginnovatie financieren met investeerders’. Dit ochtendsymposium vindt plaatst tijdens Dutch Health Week. Na het event kun je een bezoek brengen aan Zorg & ICT.

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen