Persoonlijke factoren en omstandigheden bepalen welke behandeling het beste resultaat oplevert voor de patiënt. De afstemming van de zorg op de patiënt moet dus vanzelfsprekend worden. Het genootschap voor Gepersonaliseerde Zorg komt met een whitepaper om dit te bevorderen.
De meest radicale kankertherapie sluit niet voor alle patiënten aan bij hun persoonlijke behandeldoel. Geneesmiddelen laten het afhankelijk van de genen van de patiënt, soms afweten. En de behandeling van mensen met een chronische ontstekingsziekte vraagt meer dan het bedaren van de ziekteactiviteit. Mensen moeten ook een goed leven kunnen leiden met de ziekte.
Gepersonaliseerde zorg
Deze voorbeelden tonen dat er tussen diagnose en behandeling niet per se een één-op-één relatie is. Toch wordt daar in de praktijk vaak vanuit gegaan. Dat kan leiden tot een niet passende behandeling. De patiënt ervaart dan niet de verwachte voordelen van de behandeling, maar vaak wel de nadelen. Gepersonaliseerde zorg is het antwoord op deze misfit.
Aanpassingen organisaties
De whitepaper ‘Gepersonaliseerde Zorg: vanzelfsprekend! van het genootschap gaat uitvoerig in op wat daarvoor nodig is en welke aanpassingen binnen organisaties nodig zijn. Hoe zorg je dat een team tegen deze taak is opgewassen en hoe maken we dat we flexibel zijn in de tijd die we besteden en de behandelmogelijkheden die we bieden?”
Bekostiging
Ziekenhuizen hebben volgens het genootschap al goede mogelijkheden om hier met interne bekostiging en stimulering op in te spelen. Deze moeten niettemin verder vergroot worden door beroepsgroepen, verzekeraars en overheid.