De digitale zorg-startup XUND heeft zes miljoen euro opgehaald bij een nieuwe investeringsronde. Met dit geld wil het Oostenrijkse bedrijf de aanwezigheid in andere Europese landen, waaronder Nederland, versterken. Op termijn wil XUND ook voet aan de grond krijgen in de VS.
“Het is onze ambitie om de hele cyclus van preventie en diagnose tot behandeling en monitoring digitaal te begeleiden”, zegt medeoprichter en CEO Tamás Petrovics van XUND (lees: ‘Gesund’). “De nieuwe investering stelt ons in staat om onze oplossing te verfijnen en verdere groei aan te jagen.”
Medisch hulpmiddel
De betrokken investeerden, te weten MMC Ventures, MassMutual Ventures, RoX Health (Roche) en LANA Ventures, tonen zich met name gecharmeerd van het feit dat de oplossing van XUND officieel is erkend als een klasse IIa medisch hulpmiddel. Naar eigen zeggen is de XUND-technologie binnen Europa daarmee vooralsnog enig in zijn soort.
Zelf bouwen
“Met de groei van gedigitaliseerde werkstromen in de zorg zijn er grote kansen voor een gecertificeerde API als die van XUND’, zegt Charlotte Barttelot, Investor at MMC Ventures. “Partijen kunnen hun eigen toepassingen bouwen zonder dat ze zelf producent van medische apparatuur worden met alle bijhorende bureaucratische lasten.”
Patiëntreis
In essentie streeft XUND naar optimale digitalisering van de patiëntreis. Daardoor krijgt de patiënt meer grip op eigen zorg en gezondheid. Bovendien zijn vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Idealiter verandert reactieve ziekenzorg zelfs in proactieve preventie.
“Wij bieden data die momenteel niet worden verzameld en gemonitord, maar wel waardevolle inzichten kunnen opleveren”, vat Lisanne Brenkman, manager business development, de aanpak van XUND samen. “Daarmee helpt XUND niet alleen de
patiënt bij het managen van de eigen gezondheid, maar door data samen te voegen, krijgen aanbieders en verzekeraars ook inzicht in de patiëntreis.”
Ruwe data
Het verzamelen van dergelijke data begint al in de eerste lijn. “Huisartsen hebben vaak beperkt tijd. Ze tekenen in de regel alleen die informatie op die ze nodig hebben om een diagnose te stellen of om een doorverwijzing te schrijven”, legt Brenkman uit. “Als ze al vrije tekst invoeren, kan die nu vaak niet gebruikt worden. Symptomen en signalen voorafgaand aan een consult worden al helemaal niet verzameld. Het is juist dit soort data die wij op een gestructureerde manier kunnen verzamelen.”
Juiste zorg
Door te aggregeren en artificiële intelligentie toe te passen, worden patronen zichtbaar. En dat levert zorgaanbieders evidente voordelen op, gelooft medeoprichter Lukas Seper van XUND. “Ziekenhuizen krijgen op de spoedeisende hulp veel patiënten die beter elders behandeld zouden kunnen worden. Waar het om gaat, is patiënten op de juiste tijd op de juiste plaats te krijgen. Dat kan als je data op de juiste wijze verbindt. En dat is precies wat onze oplossing doet.”
Collectieve zorgvraag
Ook voor verzekeraars biedt de aanpak voordelen. “Zodra de dokter gaat schrijven moeten de zorgverzekeraars betalen. Dus is het zaak dat ze vroegtijdig zicht hebben op de collectieve zorgvraag van hun verzekerden. Door individuele data te combineren krijg je inzicht op populatieniveau.” Brenkman vult aan: “Als een verzekeraar beter inzicht heeft in de ontwikkeling van de zorgvraag kunnen ze hun polissen en zorginkoop hier op aanpassen.”
Extra intelligentie
Praktisch gezien is het meest tastbare deel van de XUND-oplossing een app met een digitale vragenlijst. XUND zelf spreekt van een ‘symptoom-checker’. Wat maakt deze toepassing anders dan vergelijkbare oplossingen die al op de markt zijn? “Wij zijn de enige op de markt die onze API als klasse IIa medisch hulpmiddel heeft gecertificeerd onder de vernieuwde Europese Medical Device Regulation”, reageert Brenkman. “Daarnaast geven de meeste oplossingen alleen informatie. Je moet als gebruiker zelf bedenken wat je met die informatie doet.”
“Wij voegen een extra laag intelligentie toe”, stelt Seper. “Zie het als een digitale simulatie van een consultatie. Aan de hand van een vragenlijst krijgt de gebruiker in twee tot drie minuten inzicht in de aard en ernst van de klachten. We mogen het geen triage noemen, maar de app geeft wel urgentieniveaus aan. Dat kunnen we doen omdat we Europees zijn erkend als medisch hulpmiddel.”
Dat Nederland één van de eerste landen is waar XUND na Oostenrijk, Duitsland en Hongarije actief wordt, is geen toeval. “We hebben markten nodig die volwassen zijn, met uitgekristalliseerde regels en ruimte voor innovatie”, aldus Seper. “Alleen in zo’n zorgstelsel kunnen we impact hebben.”