Zorgmedewerkers ervaren administratieve druk nog altijd als één van de voornaamste pijnpunten. Thuiszorg West-Brabant (TWB) heeft hier een slimme oplossing voor bedacht: een digitale collega die zonder morren allerhande administratieve druk verlicht. Dankzij ‘Truus’ is er nu meer tijd voor de patiënt.
“Het grote voordeel van Truus is tijdsbesparing”, zegt Djenna Stevens, klantadviseur bij TWB. “Normaal gesproken is een medewerker een kwartier bezig om alle gegevens goed in te voeren. Truus doet dan in slechts twee minuten. Het aantal kan oplopen tot wel honderd brieven per week. Dat scheelt dus enorm veel tijd.”
Administratieve druk
Digitale systemen tussen ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties sluiten niet altijd even goed op elkaar aan. Dit levert veel handmatig meerwerk op. Basisinformatie uit verwijsbrieven, zoals naam, geboortedatum, adres, BSN-nummer en apotheek, moet bijvoorbeeld worden overgetypt. Deze administratieve druk slokt niet alleen kostbare tijd van zorgprofessionals op, maar is ook foutgevoelig. ICT-oplossing Truus, gebouwd met behulp van Robot Process Automation, doet dit automatisch.
Vergroten werkplezier
Innovaties als Truus verdienen een podium, vindt Coöperatie VGZ. Om de zorg toekomstbestendig te maken, is VGZ doorlopend op zoek naar slimme oplossingen en innovaties. Het doel is drieledig: ontlasting van het zorgpersoneel, vergroting van het werkplezier en optimalisering van de beschikbare capaciteit. Digitale oplossingen kunnen hierbij grote toegevoegde waarde hebben, gelooft VGZ.
Slimme techniek
“De zorg kampt met grote uitdagingen als gevolg van vergrijzing en een krappe arbeidsmarkt”, zegt Geert van Pamelen, senior consultant Zinnige Zorg bij VGZ. “Slimme oplossingen helpen ons hierbij. Truus is zo’n slimme techniek. Ze zorgt dat professionals in de zorg doen waar ze goed in zijn: zorg leveren aan de patiënt met minder administratieve lasten. Bij Coöperatie VGZ brengen we dit soort ideeën graag onder de aandacht bij andere zorgaanbieders. Zo gunnen we elke aanbieder de kans om hier gebruik van te maken, zodat ook zij hun zorg nog meer op de patiënt kunnen richten. Slimmer, leuker én toekomstbestendiger.”
Geen ICT-traject
Om de acceptatie van Truus te bevorderen, heeft de ICT-toepassing bewust een menselijk tintje gekregen: een naam, een personeelsnummer en een eigen e-mailadres. “Software klinkt soms complex en moeilijk en zorgt vaak voor weerstand. Dat hoeft het dus niet te zijn”, aldus Van Pamelen. “TWB heeft Truus echt omarmd als ‘collega’ die je helpt in dagelijkse werkzaamheden. Daardoor wordt het echt gevoeld als ondersteuning in plaats van wéér een ICT-traject.”
In de videoreeks Ons Hart voor Innovatie vertelt Geert van Pamelen waarom hij trots is op de innovatie Truus en zien we hoe TWB Truus dagelijks aan het werk zet.