Gebruikersonderzoek en continu feedback verzamelen zijn voorwaarden voor de succesvolle adoptie van digitale innovaties. Het klinkt vanzelfsprekend, maar het gebeurt nog lang niet altijd.
Door Machiel Oskam, UX design director Online Department
Tijdens Zorg & ICT van november 2021 stond het ook al hoog op de agenda: de gebruiker centraal zetten bij de ontwikkeling van digitale innovaties in de zorg. Er werden kritische vragen gesteld over hoe en in welke mate de eindgebruikers wel of niet waren betrokken, bijvoorbeeld bij de uitrol van PGO’s en de implementaties van beeldbellen in ziekenhuizen en triage-apps.
Digitalisering is nodig, mits op een menselijke en effectieve wijze toegepast. Het testen, en überhaupt het testen van de waarde vooraf aan de ontwikkeling of aanschaf, lijkt in de zorg nu echt begonnen. Een positieve ontwikkeling, want ook tijdens de tweede Health Catchup is ‘de gebruiker centraal’ het thema.
Geen vinkjes
Gebruikersonderzoek en continu feedback verzamelen zijn voorwaarden voor de succesvolle adoptie van digitale innovaties. Die moeten geïntegreerd zijn in het proces van de digitale transitie, niet als trend of ‘vinkje’ om aan te tonen dat het is getest. Daarom werken consumenten-apps zo goed en is de digitalisering buiten de zorg zo succesvol. Daar worden digitale producten continu verbeterd op basis van data en feedback van gebruikers. Waarom in de zorg nog niet?
Op donderdag 16 juni komen bestuurders en ervaringsdeskundigen bij elkaar om hun kennis en casussen hierover te delen. Voor Online Department, als specialist in gebruikersonderzoek en user-centered design, een belangrijk moment om aan te schuiven. Want er is nog een wereld te winnen.
Kom je ook?
Als sponsor van dit evenement mogen we onze relaties uitnodigen om hierbij aanwezig te zijn. De Health CatchUp begint om 16.00 uur en duurt tot 20.00 uur. Ook een mooie gelegenheid om de Dutch Health Week te bezoeken en weer even bij te praten. Het programma vind je hier.