Met de Hulpmiddelenwijzer kunnen cliënten en zorgverleners bepalen welke hulpmiddelen ze kunnen inzetten om hun leven makkelijker te maken. Nu wil het platform de volgende stap maken. Daarvoor is hulp van gebruikers welkom.
Erik de Jeu, coördinator van het platform, hield op 14 juni tijdens de Dutch Health Week een interactieve sessie. Daarin konden gebruikers input geven en meedenken over wat er beter kan aan de Hulpmiddelenwijzer. Daarmee wil het platform de volgende stap kan maken.
Onafhankelijke informatie
Van badliften tot rolstoelen, van zorgrobots tot aangepast bestek. Al achttien jaar lang kunnen mensen terecht op de Hulpmiddelenwijzer voor onafhankelijke informatie over middelen, die hen in het dagelijkse leven zouden kunnen helpen.
Het platform is in opdracht van het ministerie van VWS ontwikkeld door Vilans. De Jeu: “Er zijn veel commerciële websites over hulpmiddelen. Als je gaat zoeken op internet worden er veel hulpmiddelen gepusht. Daarom hebben wij de Hulpmiddelenwijzer opgezet. Het is fijn als er een plek is met onafhankelijke informatie, waarbij er geen commerciële belangen zijn. Dat geeft mensen de ruimte zich rustiger te oriënteren.”
Geen merken
Inmiddels zijn er zeshonderd hulpmiddelengroepen onderscheiden op de Hulpmiddelenwijzer, verdeeld over activiteiten, ziektes en doelgroepen. “We kijken niet op het niveau van individuele hulpmiddelen en beschrijven geen merken of types. We willen een overzicht van hulpmiddelen die je zouden kunnen helpen.”
“Daarnaast hebben we tweehonderd activiteiten gedefinieerd, zoals aan- en uitkleden, eten bereiden, zelfzorg. Op die activiteiten bieden we informatie. We werken samen met allerlei organisaties, zoals de Parkinson Vereniging, Kentalis en Huntington KennisNet.”
Ook gebruikers en mantelzorgers
Was de website eerst vooral bedoeld voor zorgprofessionals, sinds vijf jaar is de doelgroep breder getrokken, vertelt De Jeu. “Sindsdien zijn we ook gericht op de hulpmiddelengebruikers zelf, en mantelzorgers. Ook wordt de Hulpmiddelenwijzer in het Mbo ingezet, als een soort naslagwerk.”
De Hulpmiddelenwijzer heeft als doel om mensen te helpen in hun zoektocht naar hulpmiddelen, bijvoorbeeld wanneer ze een bepaalde activiteit moeilijk kunnen doen, door een lichamelijke aandoening. “We willen hen helpen in de oriëntatiefase”, aldus De Jeu. “Welke hulpmiddelen zijn er, en waar ze moeten zijn om deze aan te schaffen. Bij bepaalde hulpmiddelen bieden we ook een stappenplan. Hoe regel je het bijvoorbeeld via een zorgprofessional of leverancier?”
“Hulpmiddelen kunnen een belangrijke rol vervullen om mensen weer bepaalde activiteiten te laten doen of zelfstandiger te kunnen blijven wonen. Dat was de reden om vijf jaar geleden de doelgroep te verruimen, zodat de mensen ook zelf zich kunnen oriënteren.”
“Vooral bij de aanschaf van kleinere hulpmiddelen is de behoefte aan hulp bij de oriëntatie groot. Wat is er allemaal mogelijk? Waar moet ik op letten bij de aanschaf?”
Alternatieven
Soms biedt de Hulpmiddelenwijzer ook alternatieven in plaats van de hulpmiddelen. In plaats van aangepast bestek kopen, kun je bijvoorbeeld ook een pizzasnijder gebruiken om eten te snijden.
“We werken de laatste tijd veel samen met ergotherapeuten van De Hoogstraat Revalidatie, om te kijken welke handige tips we kunnen meegeven”, licht De Jeu toe. “Die tips willen we dus een meer prominente plek gaan geven op de site. We willen dus kijken hoe we mensen ook zonder hulpmiddelen kunnen helpen. Dat is immers vaak simpeler, sneller en goedkoper.