ZorgkaartNederland heeft het afgelopen jaar een forse stijging van het aantal waarderingen genoteerd. Met name de verpleeghuissector en de zelfstandige klinieken springen eruit. In deze sectoren is een groei van het aantal gedeelde patiëntervaringen te zien van respectievelijk 56 procent en 44 procent. Ook is er in de vorm van fysiotherapie een vijfde sector bijgekomen.
Dat de ervaringssite van Patiëntenfederatie Nederland in de lift zit werd eerder dit jaar duidelijk toen de site de grens van één miljoen waarderingen passeerde. Alleen al in 2021 hebben patiënten ruim 210 duizend waarderingen gedeeld. Maandelijks bezoeken één miljoen mensen de site.
Zelfstandige klinieken
Van de vijf sectoren in de Top 2021 heeft de sector ‘klinieken’ dit jaar met een totaal van bijna 28 duizend de meeste waarderingen gekregen. In 2020 kwamen de klinieken nog uit op een totaal van ruim 19 duizend waarderingen. De verpleeghuissector maakte een sprong van ruim 7500 waarderingen naar bijna 12 duizend.
Gebruikelijk
Voor de groei van het aantal waarderingen zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. “Of je nu naar een restaurant gaat of een vakantie boekt, het wordt in de huidige maatschappij steeds gebruikelijker om een waardering te geven”, zegt Titia Lekkerkerk van de Patiëntenfederatie Nederland.
Actief zoeken
Daarnaast gaan zorginstellingen steeds vaker actief op zoek naar geverifieerde waarderingen, bijvoorbeeld door de inzet van bel- en interviewteams of meetbureaus. Bovendien is het registreren en delen van klantoordelen via Zorgkaart in sommige sectoren, zoals de wijkverpleging, inmiddels verplicht. Dit heeft logischerwijs een opstuwend effect op het aantal waarderingen. Lekkerkerk: “Je wilt als aanbieder niet achterblijven.”
Positief
De gemiddelde rapportcijfers die ZorgkaartNederland op basis van de patiëntwaarderingen opstelt, zijn zonder uitzondering positief. De zorg in Nederlandse ziekenhuizen wordt gemiddeld met een 8,6 gewaardeerd, zelfstandige klinieken scoren met een 9 zelfs nog beter. De VVT komt uit op een gemiddeld cijfer van 8,3, wijkverpleging en thuiszorg op een 8,8. De sector fysiotherapie spant de kroon met een gemiddelde waardering van 9,4.
Klachten en noodkreten
Hoe zijn de hoge gemiddelde waarderingen te rijmen met de vele publieke klachten over de zorg en noodkreten uit de sector? Gedurende de corona-epidemie zijn deze geluiden alleen toegenomen. “Die klachten en noodkreten gaan momenteel voornamelijk over zorg die níet doorgaat”, reageert Karen de Klerk van ZorgkaartNederland. “Terwijl op ZorgkaartNederland juist zorg gewaardeerd wordt die wel doorgaat.”
Persoonsgericht
ZorgkaartNederland maakt naar eigen zeggen goed duidelijk waar patiënten aan hechten als ze zorg krijgen. “Hoe iemand geboden zorg ervaart, is natuurlijk heel persoonlijk”, zegt De Klerk. “Maar een persoonsgerichte aanpak, waarbij mensen aandacht en een persoonlijk benadering krijgen van hun zorgverlener, heeft vaak een positieve invloed op het gegeven cijfer. Uiteraard moet de basis, dus de kennis en kunde van de zorgverlener, daarbij altijd op orde zijn.”
Duidelijke uitleg
De Klerks woorden worden gestaafd door de bevindingen in de ziekenhuissector. Bij de ziekenhuizen met de hoogste waarderingen waren patiënten onder meer positief over de duidelijke uitleg, het luisterende oor van de arts en de kundigheid en vriendelijkheid van artsen. Bij deze ziekenhuizen voelden veel patiënten zich serieus genomen. Ze gaven ook aan dat de tijd werd genomen voor hun vragen.
Best gewaardeerde instellingen
Om de beste gewaardeerde instellingen in het zonnetje te zetten, krijgen de tien beste scoren instellingen per sector een publieke vermelding van ZorgkaartNederland. Wat opvalt in de Top 2021 Ziekenhuizen in hoofdzaak bestaat uit relatief kleine ziekenhuizen als Flevoziekenhuis, Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, Ikazia ziekenhuis, LangeLand Ziekenhuis, Rode Kruis Ziekenhuis, Sint Maartenskliniek, SJG Weert, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Laurentius Ziekenhuis en Tjongerschans. Ook binnen de tien best gewaardeerde klinieken ontbreken de grote ketens.
In de verpleeghuissector is het beeld al niet anders met Amaliazorg, Cicero Zorggroep, Dagelijks Leven, Domus Magnus, Frankelandgroep, Het Gastenhuis, Neboplus, TriviumMeulenbeltZorg (TMZ), Verzorgingshuis De Koperhorst en Wonen bij September.
De top tien in de thuiszorg/ wijkverpleging bestaat uit Aafje, Allerzorg, Breederzorg Thuiszorg, Home Instead Thuisservice, Pieter van Foreest, QualityZorg, Thuiszorg Groot Limburg, Thuiszorg Rijnstad, ZorgAccent en Zorgfront.