Pacmed is in de zorg een bekende naam. Maar na tien jaar is de onderneming nu pas begonnen met opschalen. Finalist zijn voor de Nationale Zorginnovatieprijs is dus een logische stap. Wouter Kroese over de lange weg en de lessen.
Wouter Kroese snapt dat de deelname van Pacmed aan de Nationale Zorginnovatieprijs vragen oproept. “Ik voelde me dus geroepen om op LinkedIn mijn schuldgevoel jegens de jongere deelnemers toe te lichten. Want zeker in de vroege fase zijn zulke prijzen super waardevol. Maar AI als medisch hulpmiddel zit nog steeds in de pioniersfase en we zijn de eerste die nu zijn begonnen met opschalen. Voor ons is het dus een mooi moment om deel te nemen.”
Opschalen bleek een lange weg. “We waren achteraf misschien onze tijd vooruit. Na er tien jaar hard aan gewerkt te hebben, kunnen we nu eindelijk ons product snel uitbreiden. We zetten stappen van een puntoplossing naar een volledig overzicht met heel veel verschillende algoritmen om alle informatie te bieden om in één oogopslag meer patiënten te kunnen behandelen en betere zorg te kunnen leveren.”
Wereldprimeur
Pacmed ontwikkelde in eerste instantie software bij het Amsterdam UMC. ”Daar hebben we ook een tienjarige samenwerking mee rondom ontwikkeling en onderzoek. En daar hebben hadden we in 2022 eindelijk ons product aan het bed geïmplementeerd. Wel in een onderzoek setting, maar zij hadden de wereldprimeur.”
Pacmed Critical werd in november 2023 ook ingezet in het OLVG en Maasstad en daarna volgden meer Santeon-ziekenhuizen. Kroese: “De stap van implementeren bij een ontwikkelpartner naar opschalen naar meerdere klanten ging gepaard met vele uitdagingen. Denk aan cloud implementaties, integraties in drie verschillende EPD’s en alle technologie omzetten naar standaarden op het vlak van data en communicatie (zoals OMOP en FHIR). Dat was voor ons belangrijk om schaalbaar en laagdrempelig AI in te kunnen zetten, maar ook om ervoor te zorgen dat we breder te digitale transformatie in de zorg versnellen en om maatschappelijk onwenselijke lock in te voorkomen.”
Medisch hulpmiddel
Terugkijkend beseft Kroese dat ze het zichzelf niet gemakkelijk hebben gemaakt met de keuze om te beginnen met het inzetten van AI als medisch hulpmiddel voor de meest zieke patiënten op de meest acute en complexe afdeling. “Ik heb de afgelopen jaren wel met enige jaloezie gekeken naar AI puntoplossingen ten behoeve van bijvoorbeeld administratie. Dan kom je veel sneller in de fase van opschaling. Maar wij bieden nu een integrale oplossing waar vele honderden algoritmen samenkomen tot een nieuwe manier van werken”
Passen en meten
Het is niet gemakkelijk geweest om als onderneming de afgelopen tien jaar door te komen, aldus Kroese. “Wat scheelt is dat wij vanuit de collegebanken begonnen zijn. We hebben onszelf altijd heel weinig uitbetaald en hadden achteraf dat beetje naïviteit en overmoed en het enorme enthousiasme ook hard nodig.”
“Toen we in 2014 begonnen, werden we nog heel vaak heel schaapachtig aangekeken. AI, wat is dat? Toen we eenmaal een paar jaar op weg waren, begon het wel heel erg te leven. Toen hebben we op heel veel verschillende gebieden van de zorg AI ontwikkeld, samen met zorginstellingen, onderzoeksinstellingen en daar was dan wel altijd ook enige vergoeding voor te vinden. Dat is altijd wel passen en meten geweest.”
Tips voor startups
Kroese heeft wel een paar tips voor andere startups. “Maak het klein en ga snel naar de praktijk. Zoek partners om mee te versnellen of op te schalen. Het is niet voor de meeste startups niet weggelegd om zo lang bezig te kunnen zijn als wij.”
Een oplossing bestaat uit meerdere lagen. “Wij zijn best naïef geweest; wij dachten dat we klaar zouden zijn als we een algoritme hadden. Maar zo werkt het in de praktijk niet. Je hebt ook vele andere elementen nodig. Van certificering tot ETL pipelines tot EPD- integratie tot front-end. Nu AI volwassener wordt, kun je je als startup beter richten op deeloplossingen. Zodat je samen een oplossing kunt bouwen die staat als een huis. Maak er een ecosysteem van waar verschillende startups, maar ook gevestigde partijen dan een belangrijke rol in hebben.”
Team belonen
Wat gaat Pacmed met het prijzengeld doen als ze één van de prijzen binnenhalen? “Allereerst gaan we het team belonen. Wat we doen is heel mooi, maar ook heel uitdagend. “In andere AI bedrijven hadden onze medewerkers het een stuk makkelijker gehad dan in de zorg.”
IC als open concept
“Het zou voor ons een logische stap zijn om niet alleen patiënten op de IC te ondersteunen, maar alle opgenomen patiënten in het ziekenhuis. De IC-zorg wordt steeds meer een open concept. Het zal niet altijd meer een fysieke afdeling zijn, maar meer continu van alle patiënten de vitale functies ondersteunen en monitoren. Dus dat is voor ons heel logisch om te zeggen ‘wij gaan alle medische AI voor alle opgenomen patiënten doen’.”
“We hebben door de jaren heel veel AI bedrijven en andere bedrijven gezien die binnen én buiten de zorg actief waren. Die zijn eigenlijk allemaal gestopt met hun activiteiten binnen de zorg. Je moet echt vol voor de zorg te gaan, waar dingen vaak anders en uitdagender zijn. Ik ben heel blij dat we hebben volgehouden en we nu de vruchten kunnen plukken van tien jaar trouw blijven aan onze maatschappelijke missie. Maar het is wel goed dat ik niet wist waar ik aan begon.”
Zorginnovatie.nl reikt in 2025 voor de tiende keer de Nationale Zorginnovatieprijs uit voor de meest vernieuwende zorginnovatie in de opschalingsfase. Deelnemers maken kans op de vakjuryprijs ter waarde van 10.000 euro en op de publieksprijs ter waarde van 5.000 euro. De komende weken worden de acht finalisten bekendgemaakt. Ze pitchen tijdens het Health Valley Event op 13 maart 2025 hun zorginnovatie voor een deskundige vakjury. De winnaars worden op 9 april bekendgemaakt tijdens Zorg & ict, onderdeel van Dutch Health Week.