Geld zoeken om je zorginnovatie in de markt te zetten, kost veel tijd. Je moet dus lange adem hebben. Maar het is ook een feest. Een techno- of houseparty welteverstaan, met de geldzoeker in de rol van dj. Succes draait namelijk om een goede mix en die staat of valt met de juiste timing. Dat bleek op 3 december tijdens de derde masterclass over Health Impact Investeren van Health~Holland en Dutch Health Hub.
“Blijf bouwen aan een goede mix van financiering”, is de take-home message van Martijn Starre. Hij is ‘Startup & Scale-up banker Healthcare’ bij Rabobank. Zo’n mix is in de meeste gevallen verplicht. “Voor alle leningen, behalve de Rabobank Innovation Loan (RIL) voor startups, moeten ook investeerders betrokken zijn”, aldus Starre. Daarnaast kijkt de bank naar de interne mix binnen de zorgbedrijfjes. “Is er diversiteit in skills, expertise en ervaring binnen de gezondheidszorg?”
Hij verwijst naar de drie H’s van Douwe Jippes die in een eerdere masterclass aan bod kwamen. In elk succesvol team zitten een ‘hipster’, een ‘hacker’ en een ‘hustler’. “En zorg dat je de hulp van een CFO hebt”, voegt Starre daaraan toe. De bank vraagt namelijk om met twee à drie financieel onderbouwde scenario’s te komen: het succesverhaal, een conservatieve berekening en eventueel een fall back scenario.
Rekensommen voor elkaar
“Heb je als startup niet überhaupt een financieel expert nodig?”, vraag moderator Ruud Koolen van Dutch Health Hub. “Het is handig maar je moet als ondernemer leren dat je je rekensommen voor elkaar hebt”, zo klinkt het uit de zaal. Temeer omdat er minder geld beschikbaar is, vult Linze Dijkstra van investeringsfonds Health Innovations. aan.
Geen format
Health Innovations kijkt hoeveel impact een innovatie maakt op de zorg en hanteert daarbij een quadruple aim-model. Linze Dijkstra: “Wij kijken of die leidt tot tevreden patiënten, of die goed werkt voor zorgprofessionals, maar we vooral of die impact heeft op kosten en zorguitkomsten. Dit hebben we aangevuld met een vijfde component: we kijken nu ook naar duurzaamheid of vergroening. Je moet niet de volgende plastic disposable op de markt willen brengen.”
Denk dus voor je gaat pitchen goed na over welke effecten je innovatie heeft op het zorgproces, raadt hij de deelnemers aan. “Bedenk hoeveel geld je nodig hebt en wees specifiek. Bereid je voor, weet waar het fonds voor staat en stel vragen. En maak het persoonlijk: een pitch is een gesprek en geen format.”
Mammoettanker of speedboot?
De tips vanuit de geldbronnen zijn interessant, maar het meest leerzaam zijn praktijkverhalen. Zorgondernemer Rutger van Merkerk deelt zijn verhaal over ProLira. Door onder andere investeringen vanuit health Innovations groeide de startup razendsnel, maar het opschalen ging niet snel genoeg en nu is ProLira failliet.
De les hieruit? Rutger van Merkerk: “We hebben de markt veel te breed benaderd. We hadden ons eerst op niches moeten richten en van daaruit doorgroeien. We waren een mammoettanker en we hadden een speedboot moeten zijn.”
Die benadering paste hij vervolgens toe bij Photonics Healthcare met een product om zuurstof in de huid te meten. Met succes. Het bedrijf is overgenomen door een partij die pleisters maakt. Dat brengt hem op nog een les: “Denk vanuit het perspectief van de investeerder. Die is geïnteresseerd in een bedrijf en niet in een product. Het product is slechts het middel naar het doel. Dus besteed in je pitch ook aandacht aan een exit. Hoe ga je geld verdienen voor je investeerder?”
Impact maken
Dan gaat het dus weer om timing en de juiste mix van partijen en perspectieven. Die kunnen door een dj die aan de juiste knoppen schuift een innovatie succesvol naar de markt brengen.