Zorgondernemer Joris Moolenaar bracht als CEO Karify naar een succesvolle exit. Hij deelt zijn ervaringen tijdens de masterclass Health Impact Investeren van 7 november. Inschrijven kan nog!
Bij Karify leerde Joris Moolenaar de complexiteit van de zorgsector kennen. Voor hem was de adoptie van digitale oplossingen in het werkproces van de zorgverleners mogelijk wel een van de uitdagendste factoren is voor start-ups in de zorg. “Het bouwen van een bedrijf in de zorg vereist een combinatie van innovatief denken en diepe kennis van de markt, regelgeving en gebruikersbehoeften.”
Verplaats je in de klant
De belangrijkste les die hij starters meegeeft, is dat ze zich echt in de klant moeten verplaatsen. “Begrijp hun uitdagingen en stem je product of dienst daarop af. Zorg er ook voor dat je oplossing echt waarde toevoegt, in plaats van simpelweg ‘weer een app’ te zijn. In de zorg zie je vaak dat oplossingen niet gebruikt worden zoals bedoeld.”
Solide basis
Daarnaast is het volgens hem cruciaal om met een scherp oog naar je financiën te kijken. “Het ophalen van een eerste start-up financiering is vaak pas het begin van een lange reis. Het kan verleidelijk zijn om snel op te schalen, maar zorg ervoor dat je een solide basis hebt met tevreden gebruikers en stabiele inkomsten.”
Salescapaciteit
Terugkijkend op zijn ervaringen bij Karify zijn er zeker dingen die hij met de kennis van nu anders had gedaan. “Ik had meer moeten investeren in sales capaciteit. Ik zou ook de ambitie voor het buitenland pas later hebben opgepakt. Immers als je kan schalen in de Benelux, dan is het beter daar de financiële basis uit te bouwen en het product te perfectioneren. Te snel naar het buitenland leidt alleen maar af, terwijl het later veel eenvoudiger is om te doen.”
Koppelen en samenwerken
Ook zou ik eerder in het proces meer partnerschappen hebben aangegaan om het product sneller bij de gebruikers te krijgen. Wat ik toen misschien onderschatte, is dat koppelen en samenwerken noodzakelijk is in het kleine Nederlandse IT ecosysteem van de zorg. Als ik nu terugkijk, zie ik ook dat een sterk netwerk van strategische partners je groei kan versnellen, iets waar ik nu meer nadruk op zou leggen. Toch ben ik ontzettend trots op wat we hebben bereikt met Karify, vooral de impact die het platform had op de kwaliteit van zorg en zorgprocessen.”
Joris Moolenaar is één van de sprekers tijdens de masterclass over Health Impact Investeren die Dutch Health Hub en Health~Holland. op donderdag 7 november houden bij Jaarbeurs. Kom van 16.00 tot 19.00 naar Utrecht voor de lessen van Joris Moolenaar, Douwe Jippes en Stance van Heijst.