Startende zorgondernemers zijn vaak vol van hun innovatie. Maar is de rest van de wereld dat ook? Stance van Heijst leert ze tijdens de Masterclass Health Impact Investeren verder kijken dan hun persoonlijke verhaal.
Sinds tien jaar is Stance van Heijst de drijvende kracht achter ZorgSubsidieKalender. “Ik kom regelmatig startende zorgondernemers tegen die helemaal vol zijn van hun eigen innovatie. In hun werk of privéleven liepen ze ergens tegenaan. Ze hebben vervolgens iets moois bedacht. Maar als je vraagt hoeveel mensen er in potentie gebruik van kunnen maken, blijft het stil. Daar hebben ze dan nog niet over nagedacht. Vaak hebben ze ook nog niet geïnventariseerd welke concurrenten er op de markt zijn en wie zich op dezelfde doelgroep richt met hetzelfde probleem.”
Meer nodig dan mooi verhaal
“Er zit vaak heel veel passie achter zo’n innovatie en dat vind ik prachtig. Zeker als er ook nog een persoonlijk verhaal achter zit. Maar dit is vaak niet genoeg om een investeerder warm te laten lopen. Van investeerders hoor ik dat ze 200 gesprekken voeren voordat ze één innovatie kiezen waar ze in willen investeren. Daar is dus meer voor nodig dan een mooi verhaal. Het kan helpen als je dan even met beide benen op de grond gezet wordt en iemand je helpt om vanuit het perspectief van de investeerder te kijken. Welke vragen gaat die stellen en wanneer is een innovatie interessant voor hen om in te investeren?”
Eenmalige uitgave
Veel starters hebben volgens Van Heijst nog niet voldoende nagedacht over hoe er verdiend gaat worden met de investering. “Wie gaat betalen? Is het een eenmalige uitgave of is er bijvoorbeeld een abonnement mogelijk? Een aangepaste toiletpot wordt maar één keer gekocht. Maar aan een app kun je blijven verdienen. En gaat doelgroep in de toekomst groeien?
Subsidies
Van Heijst weet zo ongeveer alles van subsidies in de zorg. Volgens haar kan het voor starters lonen om zich te verdiepen in die subsidies. “Zo’n subsidie kan een goede eerste stap zijn. Die hoef je niet terug te betalen. En de mensen die de aanvraag beoordelen, steken er niet hun eigen geld in. Ze kunnen dus nog weleens een gokje wagen. Ze kunnen denken ‘als we tien projecten subsidiëren, zullen er vast wel een of twee gaan slagen.”
Stug doorzetten
Van Heijst weet niet alleen alles over subsidies, ze weet ook wat het is om te ondernemen. “Van iedere tien starters bestaat er na tien jaar nog één. En daar ben ik er één van. Hoe ik dat gedaan heb? Stug doorzetten. En vooral veel tijd in marketing en bedrijfsvoering steken. Dat is iets heel anders dan een nieuw product bedenken. En dat moet je liggen.”
Of een starter nu op zoek is naar subsidies of een investeerder: het verhaal moet kloppen. Van Heijst gaat hier tijdens de masterclass bij helpen. “Ik wil dat deelnemers zelf aan het werk gaan en ik stel ze de vragen die een geldschieter ook gaat stellen!”
Deelnemen aan de Masterclass Health Impact Investeren van Dutch Health Hub en Health~Holland van donderdag 7 november? Schrijf je hier gratis in!