Deze zomer draaide niet alleen de Olympische Spelen om prestaties en competitie, maar ook om het vieren van landen en culturen. Frankrijk stond in de schijnwerpers als gastland. Hoewel velen zich afvroegen of de Fransen het organisatorisch aankonden, werd het evenement een groot succes.
Niet alleen voor de Franse sporters, maar ook voor Nederland, dat nooit eerder zoveel gouden medailles heeft gewonnen. Zelf heb ik die tweede week van de Spelen doorgebracht in Frankrijk, samen met mijn Engelse familie.
Hoewel ik niet fysiek aanwezig was bij de wedstrijden, voelde ik me trots toen ik onze Olympische successen deelde. ‘Wij’ hadden goud gewonnen in zowel mannen- als vrouwenhockey, en Nederland stond trots op het podium met vele andere sportieve prestaties.
Innovaties
Hoewel ik Nederland vaak prijs om zijn vooruitgang en leefkwaliteit, moeten we soms ook naar andere landen kijken voor inspiratie en oplossingen. Frankrijk heeft namelijk niet alleen indruk gemaakt met de organisatie van de Olympische Spelen, maar ook met innovaties op andere vlakken.
Een voorbeeld hiervan is het nieuwe Franse Digitale Innovatieprotocol, PECAN, waar Piet-Hein over schreef. Dit protocol biedt slimme oplossingen door innovaties te versnellen en tegelijkertijd waardevolle data te verzamelen. Dat is precies het soort vooruitgang dat we in Nederland ook zouden moeten omarmen. Frankrijk wordt vaak gezien als een land van traagheid, met hun 35-urige werkweek en liefde voor protesten en stakingen.
Koplopers
De Fransen hebben echter al vaker laten zien dat ze koplopers kunnen zijn. In 1993/1994 studeerde ik elektrotechniek in Montpellier. Terwijl ik net mijn eerste e-mailadres had, gebruikten mijn Franse vrienden al Minitel, een soort vroeg internet. Hoewel het niet internationaal doorbrak, hadden de Fransen iets dat nergens anders beschikbaar was.
Ook in Nederland zijn we niet onbekend met digitale innovatie. Hyves, bijvoorbeeld, werd in 2004 gelanceerd, net zoals Facebook, maar werd hier sneller geadopteerd. In 2010 had Hyves meer dan 10 miljoen gebruikers en organiseerde zelf de eerste verkiezingsdebatten ter wereld op social media. Hoewel Facebook uiteindelijk het stokje overnam, liet Nederland zien dat het de mogelijkheden van sociale netwerken herkende.
Traag
Er zijn jammer genoeg gebieden waar digitale innovatie in Nederland achterblijft, zoals in de zorg. Hier verloopt vernieuwing vaak traag. We zijn bereid om te investeren in nieuwe medicijnen, maar structurele veranderingen zoals PECAN blijven onderbelicht.
Nederland wordt geconfronteerd met een tsunami aan chronische ziektes, waaronder diabetes type 2. We weten dat traditionele farmaceutische zorg vaak alleen de symptomen bestrijdt en dat nieuwe medicaties een onbetaalbare optie zijn terwijl er steeds meer bewijs is dat leefstijlaanpassingen de oplossing zijn.
Waardevolle lessen
Dus ja, we kunnen zeker naar Frankrijk kijken voor digitale innovatie, maar wellicht nog meer naar hun leefstijl. De Franse mediterrane manier van leven, met de nadruk op gezonde voeding en een goede balans tussen werk en ontspanning, biedt waardevolle lessen voor ons in Nederland. Deze levenswijze vormt tevens de basis van het advies binnen de eerste gespecialiseerde gecombineerde leefstijlinterventie in Nederland: “Keer Diabetes2 Om”
Het is bovendien interessant om te vermelden dat Voeding Leeft de kennis van diabetes omkeren, die voortkomt uit dit programma, al heeft gedeeld met twaalf EU-landen, waaronder België, Spanje en Italië.
Gezondere toekomst
Het is tijd om leefstijlinnovaties te omarmen. Technologische vooruitgang kan hier een belangrijke rol spelen. Laten we hier voldoende middelen voor beschikbaar stellen. Voor een gezondere toekomst voor ons allemaal.
Emma Coles en Piet Hein van Dam willen met hun blogs de open dialoog over zorginnovatie bevorderen. Ze wisselen elkaar af.