Aan innovatieve ideeën om de zorg te verbeteren geen gebrek, maar 95 procent van de innovaties en uitvindingen bereikt nooit de patiënt. Dat is de ervaring van Johanneke Maenhout, portfolio director van zorginvesteringsfonds NLC Health Ventures. Zij is een van de sprekers tijdens de driedelige masterclassreeks Health Impact Investeren.
Als zorginvesteringsfonds bouwt en begeleidt NLC Health Ventures bedrijven, legt Johanneke Maenhout uit. In Nederland, Europa, maar ook in de Verenigde Staten zoekt NLC veelbelovende technologieën en innovaties met marktpotentie. “Er zijn veel ideeën om de zorg beter te maken.
“Wij kijken vooral naar technologieën, zowel biotech, medische technologie of andere technologieën. We onderzoeken of je die naar de markt zou kunnen brengen. Als het antwoord ja is, gaan wij kijken of er een CEO is en of er een ondernemer is die bereid is die technologie met ons naar de markt te brengen.”
Begeleiden in vroeg stadium
NLC Health Ventures streeft ernaar bedrijven al in een vroeg stadium te begeleiden. De ondersteuning is financieel, maar ook met expertise van teams van juristen en financiële deskundigen. “Als medeoprichters van zo’n bedrijf voelen we ons verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat een bedrijf ook inderdaad naar de markt komt. Dat doen wij met een team van 80 mensen. Uiteindelijk, als zo’n bedrijf verder groeit, neemt onze support af, maar zijn wij nog steeds wel aandeelhouder.” NLC Health Ventures is vaak de eerste investeerder en gaat pas verdienen als de aandelen succesvol verkocht kunnen worden.
Start-ups succesvol maken
De basis van het NLC Health Ventures-model is de schaal, volgens Johanneke Maenhout. “We hebben geleerd hoe moeilijk het is om te investeren in één bedrijf. De kans dat dat lukt is laag. Om in een vroege fase in de zorgsector te kunnen investeren, is het belangrijk om dat op schaal doen. Niet in één bedrijf, maar in meerdere bedrijven.”
“Wij hebben meer dan zeventig bedrijven in portfolio. Dan kun je ervoor zorgen dat je in ieder geval een aantal van die startups succesvol kunt maken. Met die schaal kunnen we beter leren, kunnen er betere partners aansluiten en daarmee zorgen we ervoor dat het risico significant naar beneden gaat.” Een voorbeeld van zo’n partner is zorgverzekeraar VGZ, die onlangs voor 6 miljoen is ingestapt.
Niet altijd succesvol
Per jaar richt NLC Health Ventures zo’n 25 nieuwe bedrijven op, vertelt Maenhout. Dat levert niet altijd succes op. “In onze hele portfolio, die we de afgelopen zeven à acht jaar hebben opgebouwd, zien we dat zo’n 30 procent het tot nu toe niet redt tot aan de markt. Bijvoorbeeld omdat een technologie die in een eerdere fase die heel veelbelovend leek, in de echte wereld niet reproduceerbaar blijkt.”
Veel vindingen worden gedaan worden binnen de academische wereld door onderzoekers en dat zijn niet per definitie ondernemers, legt Maenhout uit. “Het kost veel tijd en doorzettingsvermogen om dit soort dingen verder te krijgen dan een eerste publicatie.”
Opschalen in heel Europa
Een succesvol voorbeeld is Nicolab, dat begon in het AMC met een groep PhD-studenten en een hoogleraar. Zij hadden het idee om vroegtijdig een scan te maken bij een hersenbloeding of een herseninfarct. Bij deze Mr.Clean-studie ontwikkelden ze algoritmes die een snellere en betere verwijzing en behandeling mogelijk maken.
“Wij hebben zeven jaar geleden geholpen om dat bedrijf op te zetten. Inmiddels is Nicolab aan het opschalen in heel Europa, de Verenigde Staten, Australië, en zelfs richting de Chinese markt. Zonder ons was het bedrijf er nooit gekomen. Dan was het gebleven bij een fantastisch mooi algoritme en veel publicaties, maar was het verder niet opgepakt.”
Wat is de belangrijkste motivator voor NLC Health Ventures? Is dat zoals oprichter Bert-Arjan Millenaar zegt ‘de passie voor het verbeteren van de gezondheid’? Of is het de passie voor het bouwen van ondernemingen? “De basis is dat we een bijdrage willen leveren aan een betere gezondheidszorg. Maar wij geloven er sterk in dat je dat doet door ondernemerschap toe te voegen. Wij willen ondernemerschap gebruiken om positieve impact te maken.”
First things first is een driedelige reeks masterclasses over Health Impact Investeren van Dutch Health Hub in samenwerking met Health~Holland. De masterclasses vinden plaats op 1 oktober, 7 november en 3 december. Ben je een innovatieve, startende ondernemer, neem dan deel aan één of meer van deze masterclasses. Je kunt je nu inschrijven voor de eerste masterclass.