Pepper bevraagt winnaars Nationale Zorginnovatieprijs

Nationale Zorginnovatieprijs
Philip van de Poel
Philip van de Poel
22 mei 2024
3 min

Pasklare, vindbare informatie vormt de sleutel tot efficiënte, passende zorg. Dat is de les die de luisteraar kan trekken uit de nieuwste aflevering van de podcast Pepper. Aan het woord de winnaars van de Nationale Zorginnovatieprijs 2024.  

“In de toekomst zijn we op steeds meer op elkaar aangewezen, want de zorg kan het niet alleen”, stelt Erjen Derks van Valtes in gesprek met podcast-hosts Jelle Drijver en Jos Hummelen. “We moeten het achter de voordeur met elkaar regelen. Het probleem is dat je nu als mantelzorger niet de juiste informatie hebt om grip te krijgen op de situatie. Mensen lopen achter de feiten aan. Waar wij voor zorgen is dat mensen de juiste informatie krijgen in de juiste context, die past bij hun zorgsituatie.”

Gebruiksgemak

Waarom de digitale mantelzorghulp in de smaak valt, kan de winnaar van de publieksprijs van de Nationale Zorginnovatieprijs 2024 goed uitleggen. “De reguliere zorg biedt vaak ouderwetse communicatie, zeg maar: iemand achter een telefoon. Wij bieden gebruiksgemak door dicht bij de mantelzorger te staan. Zoveel digitale oplossingen zijn er niet.”

Spraakherkenning 

Ruwe digitale informatie omzetten in bruikbare toepassingen is ook wat de winnaar van de juryprijs Juvoly doet, zij het voor een andere doelgroep dan mantelzorgers. “We maken spraakherkenning voor de eerste lijn”, legt Thomas Kluiters uit. “We luisteren als het ware mee in het consult en zetten dat om in een gestructureerd verslag, dat de huisarts makkelijk in het EPD kan krijgen. Onze ambitie is om alle type- en klikwerk over te nemen. Dat maakt het werk van de huisarts leuker. Daarnaast ontwikkelen we zelf AI. Zo zijn we zijn bezig met een Nederlands LLM.”

Dataprivacy

Over een USP hoeft Kluiters niet lang na te denken. Naast gebruiksgemak gaat Juvoly prat op transparantie en dataprivacy. Data wordt door Juvoly niet gebruikt voor eigen doeleinden, maar gaat direct door naar Nederlandse servers. “De patiëntdata is van de patiënt. Het is nooit de intentie van een patiënt om informatie te delen met een commerciële partij te delen. Wij slaan daarom geen data op. Daarmee wordt het minder eng.”

Fouten maken

Dat Juvoly aan een behoefte voldoet, blijkt volgens Kluiters uit het feit dat het bedrijf in nog geen negen maanden tijd 500 accounts heeft kunnen aansluiten. Ook Valtes laat zich al in de praktijk zien. Vier Drentse gemeenten gaan als launching customer met de applicatie aan de slag. “We proberen daarbij van ouderwetse kanalen af te komen en op een andere manier gebruikers te vinden, bijvoorbeeld door naar sportverenigingen, bibliotheken en kappers te gaan.”

Gevraagd naar lessen uit hun start up-carrière, blijken Kluiters en Derks andere inzichten te hebben. Waar Kluiters wil waken voor fouten door sneller dan de gebruikers te gaan, pleit Derks juist voor het maken van fouten. “Als je de lat hoog legt en dingen perfect wilt doen, moeten je juist veel meer fouten maken.”

Beluister hier de podcast

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen