PGO-informatiepunt op 1 november van start

PGO-informatiepunt
Maaike Zweers
Maaike Zweers
31 oktober 2023
1 min

Op 1 november is het informatiepunt voor persoonlijke gezondheidsomgevingen geopend. Zorggebruikers en zorgverleners kunnen er terecht met vragen over bijvoorbeeld PGO’s, de veiligheid ervan en het vinden van hun zorgverlener.

Steeds meer Nederlanders gebruiken een PGO. Maar er zijn mensen die hier begeleiding bij nodig hebben. En er zijn zorgverleners die graag antwoord willen op zorg-specifieke vragen over PGO’s.

Strenge veiligheidseisen

Patiënten kunnen kiezen uit verschillende PGO’s. Nog niet alle zorgverleners zijn aangesloten, maar dat worden er steeds meer. Arthur Schellekens, directeur bestuurder Patiëntenfederatie Nederland: “Met een PGO hebben mensen straks al hun medische gegevens bij elkaar. Maar PGO’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling en nog niet alles is mogelijk. Zo merken we dat de gebruiksvriendelijkheid als gevolg van onder andere de strenge veiligheidseisen nogal wat te wensen over laat. Voor een grote groep mensen is het best ingewikkeld om een PGO te gaan gebruiken.”

Telefonisch en chat

De oorspronkelijke opdracht voor een landelijk PGO-informatiepunt komt van het ministerie van VWS. Voor de zomer startten Stichting MedMij en Patiëntenfederatie Nederland op kleine schaal met een informatiepunt per mail. Al snel kwam de wens om het informatiepunt uit te breiden met de mogelijkheid tot telefonisch contact en chatten. Zo ontstond de samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg.

Iedereen kan terecht bij het PGO-informatiepunt dat sinds 1 november telefonisch, per mail en via chat bereikbaar is: 085 303 49 59 en pgo@helpdeskdigitalezorg.nl

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen