Zorginnovatie strandt te vaak in de pilotfase. Veel innovaties waar flink in is geïnvesteerd, bereiken nooit de eindgebruiker. En dat is zonde van de tijd en het geld. Design Thinking en UX-design kunnen uitkomst bieden. Bekijk de video’s.
1. Dé UX-designer bestaat niet
Voor UX design heb je niet te maken met één ontwerper. Om de juiste designer voor de juiste klus te kiezen, is kennis over verschillende UX designers en hun rollen nodig.
Tamara Waakop Reijers legt uit
2. Zo organiseer je een design sprint
Een Design Sprint is waardevolle methode om te onderzoeken of een mogelijke zorginnovatie ook echt waarde heeft. Met een multidisciplinair team doorloop je vijf fases in vijf dagen.
Marieke Morsch over de design sprint
3. Onderbouw je investering in UX-design
Investering in UX design betaalt zich terug. UX zorgt voor meer blije eindgebruikers. Je kunt er bovendien flink nee besparen op IT kosten, de druk op de helpdesk vert lagen en je sales- en marketingproces vereenvoudigen.
Vier zakelijke KPI’s volgens Machiel Oskam
4. Integreer onderzoek en design
UX en Design Thinking zijn niet meer weg te denken uit het ontwerpproces. Met UX toets je vooraf, tijdens en na de release van software of het aansluit bij de behoeften van de eindgebruikers. En met Design Thinking betrek je in een vroeg stadium de eindgebruikers bij de ontwikkeling.
Bekijk de video