In de database van de ZorgSubsidieKalender staan zo’n duizend regelingen en subsidies waar zorginstellingen en zorgondernemers voor in aanmerking kunnen komen. Het schrijven van een projectaanvraag voor zorginnovatie kost natuurlijk tijd en moeite, maar kan veel meer opleveren dan geld alleen.
Stance van Heijst, die aan de basis staat van de ZorgSubsidieKalender, was van 2007 tot 2010 projectleider voor een koepel van Utrechtse zorginstellingen. “Die organisaties wilden projecten uitvoeren voor verbetering van de ouderenzorg in de regio. Ik moest op zoek naar geldpotjes en ging op internet in het wilde weg op zoek naar subsidies en fondsen.”
Ze kwam veel verouderde en onduidelijke informatie tegen, met naderende of al verstreken deadlines. “Toen dacht ik al dat er een betere manier moest zijn om dat goed in beeld te brengen. Ik zag tegelijkertijd ook in organisaties, met name op de werkvloer, heel veel goede ideeën om de zorg te innoveren en het welzijn van patiënten en cliënten te verbeteren.”
Actueel overzicht
“Toen ik startte als ondernemer, vroeg ik me af waar ik die organisaties mee zou kunnen helpen. Het antwoord was al snel duidelijk: hen voorzien van de juiste kennis om met succes subsidies en fondsen te kunnen aanvragen. En daarnaast het creëren van een actueel overzicht met de beschikbare potjes.”
Dat was het begin van de ZorgSubsidieKalender. Van Heijst publiceerde blogs over subsidies en fondsen en tips om een goede aanvraag te schrijven. Vanaf 2011 ging ze ook trainingen geven om mensen in organisaties te leren zelfstandig subsidies aan te vragen.
Zelf schrijven
Van Heijst vindt het belangrijk dat de kennis over subsidies en fondsen in organisaties aanwezig is. “Een externe subsidieadviseur kan je succes vergroten bij grote aanvragen waar veel van afhangt. Maar met het vertrek van de adviseur is de kennis ook weg. Kleine en middelgrote organisaties moeten daarom die kennis echt zelf in huis hebben. Want kleine en middelgrote aanvragen kun je ook prima zelf schrijven.”
De ZorgSubsidieKalender is inmiddels uitgegroeid tot de grootste database voor Zorg en Welzijn met zo’n duizend regelingen. Elke maand komen er minstens vijftig nieuwe subsidies en fondsen bij. De database richt zich op zorg- en welzijnsinstellingen en andere non-profit organisaties en bevat dus subsidies en vermogensfondsen. Inmiddels is de database verder uitgebreid met investeringsfondsen voor zorgondernemers, start-ups en scale-ups.
Drie soorten potjes
Dat levert volgens Van Heijst nog weleens verwarring op. “Al die potjes geld hebben een andere herkomst en je krijgt het geld onder verschillende voorwaarden. Er zijn dus grofweg drie soorten potjes. Overheidsorganisaties verstrekken subsidies en vermogensfondsen verstrekken giften. In beide gevallen krijg je het geld, maar de voorwaarden waaronder verschillen. Investeringsfondsen lenen geld uit en krijgen daarvoor een aandeel in jouw bedrijf, dat is dus echt anders. Wie op zoek gaat in de database, komt meestal vanzelf bij de juiste categorie uit.”
Zoektocht
Weten zorgondernemers en -organisaties het geld te vinden? “Dat is nog vaak een zoektocht, het is de kunst om de match met een geldgever te vinden. Verdiep je dus in die geldgevers en kijk naar hun doel, doelgroep en reeds gefinancierde projecten. Dat geeft je een eerste indruk. En stel jezelf in elk geval altijd de vraag: ‘Helpt ons project de geldgever om hún grote doel te behalen?’. Dus draai het om: ‘Wat hebben zij nodig?”
Ongemakkelijk
Om geld vragen is vaak lastig en mensen die geld vragen, voelen zich daar ongemakkelijk bij. Dat hoeft volgens Van Heijst niet. “Geldgevers voeren zelf geen projecten uit. Ze hebben dus goede projectaanvragen én jouw expertise nodig om hun doel te bereiken. Je hebt dus als aanvrager ook veel te bieden.”
Patiënt centraal
Van Heijst heeft nog een tip. “Mensen die op zoek zijn naar geld, denken vaak dat ze daar van alles mee kunnen doen. Bijvoorbeeld processen verbeteren, beter samenwerken of vergaderen. Maar daar profiteren patiënten of cliënten nauwelijks van. Voor de meeste geldgevers is dat dus ‘te ver weg’. Stel dus altijd je patiënt, cliënt of doelgroep centraal bij het formuleren van je projectdoelstelling. Zo ziet de geldgever wat de concrete uitkomst is van je project, bijvoorbeeld, een sneller herstel, minder pijn of betere kwaliteit van leven.”
Meer dan geld
Aanvragers focussen zich vaak alleen op het geld dat ze nodig hebben voor een bepaald project. Maar van subsidies en fondsen aanvragen word je niet rijk, aldus Van Heijst. “Het aanvragen levert je ook extra werk op. Maar je kunt er als organisatie veel meer voor terugkrijgen dan alleen geld. Betere zichtbaarheid bij geldgevers, je bouwt kennis en ervaring of een netwerk op. Of misschien krijg je zelfs een reputatie als kennisexpert op een bepaald gebied. Het kan ook zijn dat je gemakkelijker werknemers aantrekt omdat je organisatie als innovatief bekend staat. Staar je dus niet blind op alleen die pot geld, maart kijk ook wat een mooi project je organisatie nog meer kan opleveren.”