Onboarding: negen tips

Onboarding
Maaike Zweers
Maaike Zweers
09 mei 2023
3 min

De kans is groot dat een werknemer die verkeerd begint snel weer weg is. Onboarden kost tijd, maar die tijd verdient zich dubbel en dwars terug. Onboarding-specialist Ardiënne Verhoeven geeft tips.

1. Onboarding begint al tijdens de werving

Het verhaal dat je op de arbeidsmarkt over je organisatie vertelt, hoort ook al bij de onboarding. Door dat verhaal komt iemand met bepaalde verwachten binnen op de eerste werkdag. Blijkt het verhaal dan niet te kloppen, dan is dat al een valse start.

 2. Zorg dat de nieuwe medewerker voorbereid binnenkomt

Niet alles hoeft op de eerste dag verteld te worden. Je kunt filmpjes of testjes online zetten die een nieuwe werknemer alvast vertrouwd maken met de manier van werken binnen je organisatie. Laat bijvoorbeeld veelvoorkomende dilemma’s zien als een cliënt die extra werk vraagt en vraag hoe iemand zou reageren.

3. Maak tijd op de eerste dag

Dit kinkt erg vanzelfsprekend, maar het gebeurt vaak niet. Op veel plekken in de zorg is het zo druk dat mensen blij zijn dat er iemand bij het team komt. Het liefst zouden ze die meteen aan het werk zetten. Maar onboarden kost nu eenmaal extra tijd op de eerste werkdag. Ga er niet van uit dat mensen hun eigen start succesvol maken, maar help ze daarbij. De eerste dag is vaak bepalend voor het verdere verloop van de carrière van een nieuwe werknemer. Wie op die dag al ontevreden is, vertrekt in veel gevallen weer snel.

4. Regel snel kennismaking met het hele team

Zorg dat de nieuwe medewerker zich zo snel mogelijk vertrouwd voelt met het hele team. Deel bijvoorbeeld vast korte profielschetsen of LinkedInprofielen van de teamleden (natuurlijk met toestemming).  Als het te regelen valt, is verdient een korte kennismaking met het hele team tijdens de eerste dagen natuurlijk de voorkeur.

5. Maak de onboarding op maat

In veel organisaties is er één programma dat alle nieuwe medewerkers moeten doorlopen. Maar iemand die al veel ervaring heeft, komt natuurlijk heel anders binnen dan een starter. Iemand met veel ervaring kan veel sneller zelfstandig aan het werk. Het werkt alleen maar demotiverend als je die te lang laat meelopen.

6. Luister naar de nieuwkomer

Het komt al snel eigenwijs over als iemand de hele tijd vertelt hoe hij of zij het bij zijn vorige werkgever deed, maar luisteren loont vaak. Geef iemand de kans zijn ervaring te delen. Zodat die persoon zich gehoord en gewaardeerd voelt. En het zou zo maar nuttige informatie kunnen zijn om de zorg in je eigen organisatie te verbeteren.

7. Wacht niet te lang met evalueren

Vraag al snel wat iemand van de organisatie en het werk vindt. Kloppen de verwachtingen? Als dat niet zo is, heb je nog de kans om bij te sturen. En is er echt sprake van een mismatch, dan is het voor beide partijen beter om dat snel duidelijk te hebben.

8. Leg dwarsverbanden

Iemand die al veel werkervaring heeft, zal zijn of haar weg waarschijnlijk wel snel vinden. Groepen als starters en zij-instromers vragen wat meer aandacht.  Breng die groepen met elkaar in contact. Ze kunnen dan een netwerk vormen en elkaar ondersteunen in het werk.

9. Maak het niet te ingewikkeld

Onboarden zit vooral in de kleine dingen. Iemand die je welkom heet, een collega waar je altijd met vragen terecht kunt en een manager die die luistert. Onboarding verdient aandacht, maar hoeft niet altijd in een organisatie-breed, tijdrovend programma dat iedereen verplicht moet doorlopen.

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen