Leave no one behind. Dat is het uitgangspunt van de nieuwste doorontwikkeling van het digitale zorgplatform Luscii. Of het nu zorgprofessionals zijn of patiënten, iedereen moet wat external CEO Daan Dohmen betreft optimaal gebruik kunnen maken van digitale zorg. Om die reden ontwikkelde Luscii enkele baanbrekende nieuwe functionaliteiten die tijdens het internationale Luscii Medical Developers Conference (LMDC) in Amsterdam werden gepresenteerd.
In de nieuwe toepassingen staat het gebruikersperspectief centraal. Zorgprofessionals krijgen zodoende regie over de ontwikkeling van nieuwe apps en patiënten meer grip op hun eigen zorgreis. Onder de eerste groep is een veelgehoorde klacht dat digitale hulpmiddelen vaak vanuit een puur technologische invalshoek worden bedacht. Luscii wil hier mee breken door artsen en verpleegkundigen zelf aan het stuur te zetten bij de bouw van nieuwe toepassingen.
Lego-doos
“Je moet Luscii zien als een soort Lego-doos vol digitale bouwblokjes”, legt Dohmen uit. “Met die zevenhonderd digitale bouwstenen konden ziekenhuizen programma’s maken, maar dan moest je wel Luscii inhuren. Dat gaan we helemaal opengooien. In plaats daarvan hebben we voor artsen en verpleegkundigen een e-learning van zeven weken gemaakt. Daarna kunnen ze zonder ons, helemaal zelfstandig op het platform voor eigenlijk ieder ziektebeeld toepassingen ontwikkelen. ”
Impact boven inkomsten
De Luscii Builder softwaremodule werd door de 350 artsen en verpleegkundigen tijdens LMDC 2022 met applaus ontvangen. Toch is het een gewaagde stap, want ondergraaft Luscii op deze manier niet het eigen verdienmodel?
“Het klopt dat we inkomsten gaan mislopen en die kunnen best fors zijn, maar dat past bij de gedachte die wij als bedrijf hebben”, reageert Dohmen. “Ons voornaamste streven is om ruimte voor zorg te creëren. We kijken vooral hoe we een zo groot mogelijke impact kunnen hebben. Dat betekent dat je het laagdrempelig wilt houden. Hoe meer mensen Luscii gaan gebruiken en hoe creatiever ze er mee worden, hoe groter die impact.”
Onderbenutting
Dit streven naar impact, schaal en laagdrempeligheid manifesteert zich ook op andere wijze. “Nu we verder opschalen, zien we steeds meer waar mensen niet kunnen meedoen. Uit recent Engels onderzoek naar het gebruik van onze hartfalenapp in Londen, is gebleken dat een derde van de patiënten er geen gebruik van kon maken.”
De oorzaken van deze onderbenutting zijn divers. Het kan zijn dat gebruikers fysieke beperkingen hebben. Maar vaker zijn er sociaal-maatschappelijk of financiële issues waardoor mensen geen smartphone, internet of e-mailadres hebben. “Voorheen kon je alleen op Luscii inloggen met een wachtwoord dat naar het e-mailadres van de gebruiker ging. Nu kan dat ook met sms. Het zijn ogenschijnlijk kleine dingen, maar eigenlijk moet je consequent nadenken over de vraag hoe je mensen mee kunt laten doen.”
Niemand blijft achter
Om een daadwerkelijk inclusief platform te creëren, hanteert Luscii bij de doorontwikkeling sinds kort de leuze ‘leave no one behind’. Drie randvoorwaarden zijn daarbij volgens Dohmen van belang. “Allereerst het design van de app zelf, je applicatie moet supersimpel zijn. Een gebruiker moet zonder handleiding meteen begrijpen wat te doen. Voor mensen met een beperking moet je daarnaast zorgen dat alle mogelijkheden die op de telefoon zitten, zoals de spraakfunctie, geactiveerd staan. En voor mensen die geen toegang hebben tot internet of niet zomaar een smartphone of tablet overweg kunnen, moet je voorzieningen regelen. In London is sinds kort Luscii in a box beschikbaar. Mensen die zelf geen internet of een geschikt device hebben, krijgen voor de duur van de behandeling van Luscii-partner en Apple-reseller Academia een geconfigureerde iPad in een doos, inclusief internetkaartje.”
Patiëntreis
Misschien wel de belangrijkste randvoorwaarde: de reden voor de inzet van de app moet voor de gebruiker zonneklaar zijn. “Wij denken dat het toevoegen van een volledige patient journey-functionaliteit in dat opzicht van groot belang is. We boden al thuismonitoring, coaching en zelfzorg, maar nu voegen we een tijdslijn van het hele zorgpad toe. De app neemt mensen bij de hand, van diagnose of soms zelfs wachtlijst tot behandeling en leidt de gebruiker zo door de verschillende fasen van het ziekteproces heen. Dat kan zelfs over de muren van het ziekenhuis heen.”
Veelzeggend in dit verband is de recente samenwerking die Luscii is aangegaan met de van oorsprong Britse persoonlijke gezondheidsomgeving Patients Know Best (PKB). De integratie van beide platforms biedt de patiënt nog meer mogelijkheden voor zelfzorg en eigen regie.
Stuurinformatie
De patient journey-toepassing kan ook voor zorgaanbieders spannend zijn, want een dergelijke tijdslijn legt onherroepelijk lacunes en doublures in het zorgproces bloot. Worden deze gegevens straks op geaggregeerd niveau gebruikt om grotere patronen te identificeren en het zorgproces te optimaliseren?
“Daar zijn we nu nog niet. We hebben nu een begin gemaakt met de integratie in de EPD’s. In het begin was dat duwen en trekken, maar in de ziekenhuizen werkt dat nu goed. De huisartsen volgen nu ook. In de verdere toekomst kunnen zorgaanbieders daar op geaggregeerd niveau interessante stuurinformatie over specifieke patiënten-populaties uithalen.”
Meer is beter
Zet Luscii daarmee de deur van het ziekenhuis open naar een nieuwe stoet adviseurs, waar het zichzelf juist uit deze rol terug trekt? “Het lijkt me geweldig als dat gebeurt”, zegt Dohmen. “Ik zou me kunnen voorstellen dat adviesbureaus zeggen: wij gaan helpen bij de optimalisatie van bepaalde zorgpaden. Maar of er altijd adviseurs nodig zijn, is de vraag. Ik verwacht juist ook veel van de creativiteit van zorgverleners zelf. Luscii blijft zich in elk geval richten op de doorontwikkeling en het aansluiten van mensen op het platform. Wat daar voor de rest om heen gebeurt… hoe meer, hoe beter. Zo helpen we de transformatieslag te maken.”
Luscinia Award
Om de creativiteit en inzet van zorgprofessionals -in het bijzonder verpleegkundigen- te stimuleren heeft Luscii een eigen prijs in het leven geroepen. De Luscinia Award ging dit jaar naar de Engelse verpleegkundige Emil Elias. Hij is één van de trekkers bij het opzetten van een virtuele verpleegafdeling voor hartpatiënten in het London North West Hospital. Een passende winnaar op een evenement dat dit jaar een nadrukkelijk internationaal karakter had. Voor dit internationale gehoor van zorgprofessionals had bestuursvoorzitter Maurice van den Bosch van OLVG een krachtige boodschap: “Do not underestimate your power bringing new technology into healthcare!”