Hemato-Oncologieverpleegkundige Lisanne Lankhaar bedacht jaren geleden al een app om de informatievoorziening voor chemopatiënten in het Franciscus Gasthuis te verbeteren. Er ging de nodige tijd overheen, maar de Onco-Connect app draait sinds begin dit jaar. Patiënten zijn er blij mee en andere ziekenhuizen tonen belangstelling.
Lisanne Lankhaar werkt in het Franciscus Gasthuis & Vlietland als teammanager en hemato- oncologieverpleegkundige. Ze kreeg steeds vaker het gevoel patiënten tijdens informatiegesprekken te overladen met informatie. “Ik vroeg me echt af wat er van die informatie allemaal zou blijven hangen. We gaven natuurlijk wel een papieren behandelwijzer mee, maar we merkten dat die vaak ergens in een la belandde. Patiënten belden naar het telefonisch spreekuur met vragen waarop het antwoord in de behandelwijzer stond.”
Informatie via app
“Ik bedacht dat het handig zou zijn als ze al die informatie via een app op hun smartphone snel beschikbaar zouden hebben. Wat te doen bij misselijkheid na de chemo bijvoorbeeld. En het zou helemaal handig zijn om reminders in te stellen in de app zodat patiënten de medicatie tegen misselijkheid niet vergeten in te nemen.”
Lankhaar dient haar idee al in 2017 in tijdens een innovatieweek in het ziekenhuis. Ze wint en krijgt dus ondersteuning van ICT en marketing en communicatie. Lankhaar: “Ik wist wel wat ik wilde, maar er bleek veel niet te kunnen. We hebben allerlei app-bouwers uitgenodigd om presentaties te geven. Daar is heel veel tijd overheen gegaan.”
Bijwerkingen
Lankhaar komt via de IT-afdeling in contact mat Luscii en dan gaat het snel. In het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen blijkt al een oncologie-app te draaien. “Wij hebben in overleg met dat ziekenhuis die app erbij gepakt en zijn gaan kijken of en hoe we er mijn ideeën in kwijt konden. Daar profiteert het Wilhelmina Ziekenhuis ook weer van.”
Sinds begin 2022 draait de Onco-Connect App in het Franciscus. Patiënten die er starten met chemo, krijgen de app aangeboden. “Die is zo eenvoudig ontwikkeld dat iedereen die met WhatsApp kan werken, de app kan bedienen. En wie de app niet wil, krijgt natuurlijk gewoon de papieren behandelwijzer. Die houden we ook up-to-date.”
De app ondersteunt patiënten in de weken tussen de behandelingen. En vraagt dagelijks of er bijwerkingen zijn. Lankhaar: ”Een patiënt geeft dan bijvoorbeeld aan last te hebben van misselijkheid. De app vraagt de misselijkheid te scoren op een schaal van 1 tot 10. Afhankelijk van het cijfer krijgt de patiënt de juiste standaardadviezen die ook in de behandelwijzer staan.”
Ziekenhuissysteem
De scores die patiënten doorgeven, verschijnen in het ziekenhuissysteem. Als het nodig is, neemt er een zorgverlener contact met de patiënt op “Als iemand een misselijkheidsscore van 7 of 8 geeft, gaan we niet meteen bellen. De patiënt kan eerst zelf aan de slag met de standaardadviezen in de app. Als het een 8 blijft, nemen we wel contact op. We hebben ook klachten waar we meteen voor in actie komen. Als een patiënt die nooit last heeft van angstklachten ineens een 9 op angst scoort, bellen we. Zoiets kun je niet laten wachten.”
Geen extra tijd
De oncologieverpleegkundige die spreekuurdienst heeft, bekijkt een paar keer per dag de meldingen. “De ene dag zijn dat er weinig die actie vragen, de andere dag meer. Het kost ons eigenlijk geen extra tijd, want het scheelt veel telefoontjes. Voor we de app hadden, belden er bijvoorbeeld regelmatig patiënten die misselijk waren. Die gaf je dan de standaardadviezen die nu in de app staan.”
Zelfzorg
De app bevat ook een link naar het patiënten-portaal waar uitslagen staan en een gedeelte met zelfzorg. Daar staan lessen in die mensen kunnen doorwerken. Bijvoorbeeld praten over kanker met (klein)kinderen, mondverzorging, beweging, en huidverzorging. Het gaat volgens Lankhaar om korte teksten, tips voor boeken en websites. “Iedereen kan zelf kiezen wat van toepassing is.”
Landelijk programma
Inmiddels heeft ook het Maasstad interesse getoond. Lankhaar: “Het zou fantastisch zijn als er een landelijk programma beschikbaar komt waar alle ziekenhuizen gebruik van kunnen maken. Ziekenhuizen kunnen het dan zelf aanpassen met de eigen contactgegevens en ziekenhuis-gebonden zaken. Maar dat wel overal dezelfde adviezen gegeven worden.“