Het wordt tijd om minder te gaan uitgeven aan nieuwe innovaties. Neem eerst de tijd om uit te vinden wat nu echt het probleem is. En hoe we nu de kwaliteit kunnen verhogen en de werkdruk kunnen verlagen. UX-design biedt uitkomst.
Machiel Oskam, directeur van Online Department, dringt er in het video-interview tijdens Zorg & ICT op aan om daar de gebruiker direct bij te betrekken.
Oskam: “Gebruikers weten niet altijd wat ze willen, maar daarom moet je iets ontwerpen en dat weer testen. Als je gebruikers vraagt wat ze willen, zijn ze best tevreden. Als je ze iets anders geeft dat sneller werkt en tijd bespaart, valt het kwartje.“
UX-design
Oskam zet bij innovaties de gebruiker centraal door te werken met UX-design. “Veel is ICT-gedreven in de zorg. Er zijn veel prachtige toepassingen die niet altijd even gebruikersvriendelijk zijn. Met UX-design observeren en testen we voortdurend, zo dat we dat kunnen verbeteren.”
Design Thinking
Oskam merkt dat de term ‘Design Thinking’ meer aanslaat aan de bestuurderskant. “Het is een iets breder begrip dat op hetzelfde neerkomt. Je doet experimenten en test prototypes. Je versnelt innovatie en de patiënt staat altijd centraal. En daar gaat het om.”