Digitale ZorgGids wijst weg in woud e-health

Digitale zorggids
Floor van Dijck
27 juni 2022
3 min

De Digitale ZorgGids maakt patiënten en zorgverleners wegwijs in het verwarrende woud van digitale zorgtoepassingen. Michiel Faber en Nicole Somsen van de Patiëntenfederatie Nederland gaven tijdens de Dutch Health Week een inkijkje in de mogelijkheden.

Wandel-apps, stemmingstrackers, suikerscanners: je kunt het zo gek niet verzinnen of er is een app of digitale voorziening die past bij een gezondheidsprobleem. Maar welke zijn nou prettig in gebruik? En hoe kies je als patiënt het beste PGO voor jouw situatie? Voor al die vragen is er sinds begin 2022 de (vernieuwde) Digitale ZorgGids, een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland.

Websites en wearables

Volgens Michiel Faber lopen Nederlanders behoorlijk voorop als het gaat om digitale zorg. “We staan op plek twee in Europa, als het gaat om het gebruik van digitale zorg. 77 Procent van de Nederlanders zoekt wel eens online gezondheidsinformatie op. Daarnaast maakt van de zorggebruikers 45 procent gebruik van apps. 25 Procent gebruikt wearables om gezondheidswaarden bij te houden.”

Sinds de corona-pandemie hebben steeds meer e-health oplossingen hun weg gevonden naar de reguliere zorg, merkt Faber. Maar die beweging begon al voor die tijd: al in 2020 deed Patiëntenfederatie Nederland onderzoek onder hun leden naar of ze gebruik maakten van digitale zorg. Daaruit kwam al dat het merendeel al gegevens opzocht op sites als ZorgkaartNL, Thuisarts.nl en Gezondheidsnet. Een kleiner deel werkte met gezondheidsapps. hulpmiddelen en telemonitoring.

Tijdwinst

‘E-health kan grote voordelen hebben voor patiënten,’ ziet Faber. ‘Het levert bijvoorbeeld tijdsbesparing op. Online een afspraak zelf inplannen gaat vaak sneller dan telefonisch. Het online inzien van uitslagen scheelt bezoekjes aan het ziekenhuis. En ook het inzicht in de eigen gezondheid zien patiënten als positief.

“Zeker met komst van de PGO kun je meer data verzamelen uit andere omgevingen, kun je eigen data toevoegen uit bijvoorbeeld activity trackers. Dat zorgt voor meer regie over de eigen gezondheid, meer kennis over de eigen situatie. Dat biedt biedt kansen op een beter gesprek tussen arts en patiënt, en bevordert samen beslissen.”

Hybride zorg

En er liggen grote kansen: “75 procent van de patiënten staat open voor meer gebruik van technologie, vooral als dit vanuit de medische hoek wordt geadviseerd.”

De Patiëntenfederatie Nederland pleit voor meer hybride zorg: “Geef patiënten de keus tussen fysieke en digitale zorg, zorg voor structurele inbedding van digitale zorg en keuzemogelijkheden in het systeem. Denk dan bijvoorbeeld aan vragenlijsten die gemakkelijk thuis ingevuld kunnen worden in plaats van ter plekke.”

Keuzehulp

Nicole Somsen gaat daarna dieper in op de Digitale ZorgGids: “Die categoriseert allerlei zorg-apps en maakt ze vindbaar per aandoening of interessegebied. Hier kunnen mensen gericht op zoek naar een app of apparaat dat aansluit bij aandoening of thema.”

“De ervaringen met die apps halen we op vanuit de patiëntenorganisaties en de patiënten zelf. Zo creëren we een overzicht van apps en digitale apparaten per aandoening. Je vindt er ook een keuzehulp bij PGO’s en hulpgidsen voor patiënten om te helpen, bijvoorbeeld een uitleg over beeldbellen of het maken van een online afspraak.”

Rol voor zorgverlener

Somsen hoopt dat patiënten nieuwsgierig zijn en blijven en kansen pakken als het gaat om digitale zorg. Ze ziet hierin een duidelijke rol voor de zorgverlener: “Weet dat de digitale zorg er is en wijs je patiënt op het aanbod”.

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen